چکیده:
در این مقاله موانع و مشکلات حسابداری مدیریت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران بررسی میشود. نمونه آماری شامل 52 شرکت از میان صنایع موجود در بورس است. روش انجام تحقیق استقرایی و براساس اطلاعات جمعآوری شده از طریق پرسشنامه و مصاحبه است. آزمون فرضیات به کمک روش آماری توزیع کایدو انجام شده است.نتایج این تحقیق نشان میدهد که4 عامل زیر از موانع عمده در توسعه حسابداری مدیریت شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران هستند. این عوامل عبارتند از: 1- فقدان دانش مدیران نسبت به مفاهیم و روشهای حسابداری مدیریت، 2- عدم آموزش کافی و مناسب در دانشگاهها و مراکز آموزشی بهمنظور آمادهسازی مدیران آتی، 3- عدم تهیه اطلاعات به موقع توسط سیستمهای حسابداری و 4- تغییرات پیاپی در سیاستهای اقتصادی. از طرف دیگر، عدم وجود استانداردهای پذیرفته شده در حسابداری مدیریت از دیدگاه پاسخدهندگان مانعی بر سر راه توسعه این رشته نیست.
خلاصه ماشینی:
"بهعبارت دیگر تلاش میشود به این سؤالات پاسخ داده شود که علل عدم(بهکارگیری (احتمالی) روشهای حسابداری مدیریت چیست؟ آیا هماهنگی لازم بین آموزش حسابداری در کشور با نیازهای حرفهای جامعه در این زمینه وجود دارد؟ سیاستهای اقتصادی جامعه چه تأثیری بر روی توسعه روشهای حسابداری مدیریت خواهد گذاشت؟ ادامه مقاله به بخشهای زیر تقسیم میشود: در بخش اول مطالعات انجام شده قبلی مرور میشود.
مطالعات انجام شده در ایران صنعتکار (1375)، با بررسی شرکتهای موجود در صنعت چاپ، نشان داد که عدم آشنایی مدیران و مسؤولین چاپخانهها با موضوع هزینهیابی و سیستم کنترل عملیات بر زمان و هزینه گردآوری اطلاعات تأثیرگذار بوده است.
یزدانی (1382) با بررسی موانع و مشکلات موجود در بهرهبرداری از اطلاعات حسابداری مدیریت شرکت شیلات نشان داد که مدیران این شرکت وقت کافی جهت بهرهبرداری از اطلاعات فوقالذکر را ندارند و از طرف دیگر دانش کافی و آشنایی لازم را جهت استفاده از روشهای حسابداری مدیریت نیز در آنها مشاهده نمیشود.
3. فرضیات تحقیق: در این مطالعه 5 فرضیه اصلی به شرح زیر آزمون میشود: 1- بین میزان آشنایی مدیران با مفاهیم و روشهای حسابداری مدیریت و توسعه حسابداری مدیریت ارتباط معنیداری وجود دارد.
بررسی فرضیه چهارم: فرضیات صفر و یک برای آزمون فرضیه چهارم به این صورت تعریف میشود: H0: بین تغییرات پیاپی سیاستهای اقتصادی و توسعه حسابداری مدیریت ارتباط معنیداری وجود ندارند."