چکیده:
هـدف پژوهش حاضر، پیشبینی اهداف پیشرفت براساس جو کلاس با واسطهگری توانایی و سودمندی ادراکشده در نمونـهای متشکل از 300 دانشآمـوز سـال سوم دبیرستان شهر نور در سه رشتة تحصیلی (علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک) بود. برای سنجش جـو کلاس از پرسشنامة در کلاس مـن (هاردر، کروسون، لای و ایکسیه، 2006) و مقیاس تلاش و تعهد نسبت به مدرسه (هاردر و ریو، 2003) و بـرای سنجش اهداف پیشرفت، توانایـی و سودمندی ادراکشده از پرسشنامة رویآوردهای یادگیری (گرین و میلر، 1996) بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از روش بارون و کنی (1986) و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان دادند کـه جو کلاس به واسطة رابطه با توانایی و سودمندی ادراکشده، پیشبینـیکنندة اهداف پیشرفت در دانشآموزان دبیرستانی است
خلاصه ماشینی:
"روابط بین اهداف پیشرفت،جو کلاس،توانایی و سودمندی ادراک شده در نوجوانان dna،etamilC moorssalC،slaoG tnemeveihcA gnomA spihsnoitaleR ehT stnecselodA ni ytilatnemurtsnI dna ytilibA deviecreP سارا ابراهیمی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دکتر شهلا پاکدامن استادیار دانشگاه شهید بهشتی dhP،namadkap alhhS ytisrevinU ithseheb dihahsS imiharbE araS صفورا سپهری دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی irhepeS aroofaS ytisrevinU ithseheB dihahS etadidnaC dhP چکیده {IBهدف پژوهش حاضر،پیشبینی اهداف پیشرفت براساس جو کلاس با واسطهگری توانایی و سودمندی ادراک شده در نمونهای متشکل از 300 دانشآموز سال سوم دبیرستان شهر نور در سه رشتۀ تحصیلی(علوم انسانی،علوم تجربی،و ریاضی و فیزیک)بود.
مروری بر پیشینۀ پژوهشها نشان میدهد که از یک سو با وجود با اهمیت جو حمایتی کلاس در انتخاب انواع الگوهای اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی هنوز مشکلات فراوانی در این زمینه وجود دارد و از سوی دیگر، پژوهش در مورد متغیرهای توانایی و سودمندی ادراک شده در آغاز راه خود است.
tnemegagne loohcs o} پژوهش حاضر در نخستین پژوهشها در ایران و معدود پژوهشهای جهانی است که رابطۀ بین اهداف پیشرفت و جو کلاس را با واسطهگری توانایی و سودمندی ادراک شده مورد پیشبینی قرار میدهد.
ولی در مورد هدف اجتناب- عملکرد،توانایی و سودمندی ادراک شده در حضور تلاش و تعهد نسبت به مدرسه و جو کلاس برای پیشبینی این هدف تنها نقش تعدیل کننده را ایفا میکنند و تنها&%02908IVRG029G% سودمندی ادراک شده بر هدف اجتناب-عملکرد تأثیرگذار میباشد.
sessecorp noitavitom dna seigetarts gninrael tnedutS:moorssalc eht ni slaog tnemeveihcA."