خلاصه ماشینی:
"امام خمینی(ره)و تربیت فعال یا مؤثر دکتر ایراندخت فیاض(کلبعلی)\زهره کلبعلی استادیار دانشگاه شیراز\کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث چکیده مقالۀ حاضر به بررسی دیدگاههای حضرت امام(ره)در باب تربیت فعال یا مؤثر از طریق پیجویی آثار،نوشتهها،نامهها و سخنرانیهای ایشان به روش توصیفی-تحلیلی میپردازد و پس از بیان هدف،ضرورت و اهمیت تربیت از نظر حضرت امام به تعریف تربیت فعال و ذکر ویژگیهای آن پرداخته شده و دیدگاههای حضرت امام(ره)در باب تربیت فعال را مورد بحث قرار داده و شاخصهای تربیت فعال از نظر ایشان را بیان نموده است که اعم آن عبارتند از: 1-بیینپذیری و ارائه شاخص و معیار 2-توجه به انگیزهها و تحرک درونی متربی 3-تقویت توان سنجش و ارزیابی 4-بسترسازی جهت التزام عملی 5-تقویت قدرت اراده و حس مسئولیتپذیری 6-فطری و طبیعی بودن و پس از ذکر ویژگی تربیت فعال از نظر حضرت امام(ره)،پیشنهادهای عملی برای نظام تعلیم و تربیت کشور بیان گردیده است.
با توجه به ضرورت جدی تعلیم و تربیت است که امام(ره)میفرمایند:«اینجانب خود را مسئول اسلام و ملت محترم میدانم تا در این امر حیاتی،باز تأکید و پافشاری مینمایم امیدوارم،همه دستاندرکاران امور تربیتی و آموزشی،تمام دولتمردان جمهوری اسلامی،همه روشنفکران متعهد،گویندگان،نویسندگان،و بالاخره فرد فرد ملت ایران که نزد خداوند قهار مسئول هستید در این امر که در رأس امور است نه تنها سهلانگاری ننمایند که با جدیت و پشتکار برای هر چه غنیتر و بهتر شدن اساس آموزش و پرورش اقدام نمایند»(امام خمینی(ره)،صحیفه نور،ج 13،1377: پیام آغاز سال تحصیلی 67/7/1)."