خلاصه ماشینی:
"اکنون سؤال این است که آیا با این طرح،مشکلات آموزشی و آسیبهای ناشی از آن در برنامهی درسی مرتفع خواهد شد یا حد اقل کاهش خواهد یافت؟آیا آزمونهای متمرکز سالهای دوم، سوم و پیشدانشگاهی،آزادی عمل دبیران،قدرت خلاقیت و ابتکار آنان و روشهای فعال آموزشی را تحت الشعاع قرار نخواهد داد؟ برنامهی فعلی درس دینی و قرآن بر ارزشیابی مستمر و اهمیت دادن به آن متکی است و ارزشیابی پایانی در مرتبهی دوم اهیمت قرار دارد؛چه رسد به آزمون سراسری که کمترین نزدیکی را با برنامهی فعلی دارد.
وقتی دبیران مطلع شوند که از امسال،در پایهی دوم نیز چنین آزمونی برگزار میشود،شیوهی تدریس خود را مطابق با این آزمون تنظیم خواهند کرد و به گونهای با دانشآموزان کار خواهند کرد که عین عبارتهای کتاب را حفظ کنند تا پاسخگوی سؤالها باشند؛ به خصوص که این نمره،معیار قبولی در دانشگاه نیز خواهد بود."