چکیده:
بیمهی عمر به عنوان ابزاری برای سرمایهگذاری و همچنین، به منظور غلبه بر مشکلات ناشی از مرگ سرپرست خانواده و پیری و کهولت است. در بسیاری از کشورها با بیمههای عمر، منبع مالی عظیمی درکل جامعه از حق بیمههای گرفته شده بهدست میآید که میتوان برای توسعهی خود صنعت بیمه و یا دیگر بخشها و خدماترسانی بیشتر استفاده کرد. با وجود پیشرفت همه جانبهی این بیمه در کشورهای توسعه یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه، محصولات بیمهی عمر که نیاز مبرم زندگی امروز است، در سبد مصرفی خانوادههای ایرانی جایگاه مطمئنی بهدست نیاورده است. پژوهش حاضر، عوامل موثر بر گسترش بیمهی عمر کشور را بررسی میکند و مطالعهای میدانی است که جامعهی آماری آن سه استان تهران، مازندران و آذربایجان شرقی است. در این راستا، بهصورت تصادفی و از داخل خوشه های یاد شده نمونهای گزیده شده است. برای بررسی عوامل موثر، متغیرهای مربوط به این عوامل به دو گروه اصلی اقتصادی- اجتماعی و روانشناختی تقسیم و اطلاعات آن بهوسیلهی 73 شاخص با پرسشنامه گردآوری شده است. بر مبنای اطلاعات گردآوری شده نتایج نشان میدهد که تقاضای بیمهی عمر طبق اطلاعات نمونهای، رابطهای منفی با متغیرهای سلامت انتظاری فرد، حق بیمهی پرداختی، انتظارات تورمی مثبت، درجهی ریسکگریزی، ارزیابی فرد از سلامت روانی خود، تمایل به ابراز اعتقادات فردی در جمع و درآمد دارد و متغیرهای اعتقاد به ارث گذاشتن، خوشبینی اقتصادی، اعتقاد به بهبود اوضاع اقتصاد ملی در آینده، سن فرد، اشتغال همسر و میزان مطالعهی افراد روی تقاضای فرد برای بیمهی عمر تاثیر مثبت دارد. در کنار عوامل گفته شده نکتهی جالب توجه این است که افراد برای خرید بیمهی عمر متاثر از تبلیغات شرکتهای بیمه نیستند و بیشتر معرفی بیمهی عمر از سوی دوستان و یا آشنایان در خرید بیمهی عمر از سوی ایشان تاثیر دارد. نکتهی دوم مربوط به نوع شغل افراد است که شاغلین بخش دولتی تمایل بیشتری نسبت به شاغلین بخش خصوصی برای خرید بیمهی عمر دارند.
خلاصه ماشینی:
"2-مبانی نظری2-1-عوامل مؤثر بر بازار بیمهی عمر عوامل متعددی بر صنعت بیمه و رشد و گسترش آن تأثیرگذار است که مطالعه و شناخت فراگیر دربارهیآنها و اقدام در زمینهی رفع و یا کنترل اثرات منفی هریک میتواند به نوبهی خود در پیشرفت این بازاربالقوه؛به ویژه در بخش بیمههای عمر تأثیر بهسزایی داشته باشد.
ازآنجا که در بیمهی عمر بهطور معمول فاصلهی زمانی منطقی بین دریافت حق بیمه از سوی شرکتهایبیمهی عمر و پرداخت خسارت وجود دارد ذخایر ریاضی قابل ملاحظهای در رابطه با هر قرارداد تشکیلمیشود که شرکت بیمه با استفادهی بهینه از آنها میتواند بازار سرمایه را فعال و نقش جدیتری درفعالیتهای سرمایهگذاری داشته باشد و این باعث افزایش اشتغال و رشد اقتصادی میشود.
از آنجا که در بیمهی عمر بهطور معمول فاصلهی زمانی در خور توجهی بین زمان دریافت حق بیمهاز سوی شرکتها و زمان پرداخت خسارت وجود دارد،ذخایر ریاضی قابل ملاحظهای در رابطه با هرقرارداد شکل میگیرد که شرکت بیمه با استفادهی بهینه از آنها میتواند بازار سرمایه را فعال کند و اثرجدیتری در فعالیتهای سرمایهگذاری داشته باشد که به نوبهی خود اشتغال و رشد اقتصادی را افزایشمیدهد.
در این جستار که عوامل مؤثر بر تقاضای بیمهی عمر در سطح خرد بررسی شده است،نتایج به دست آمده نشانمیدهند که تقاضای بیمهی مذکور طبق اطلاعات نمونهای،رابطهای منفی با متغیرهای سلامت انتظاری فرد،حقبیمهی پرداختی،انتظارات تورمی مثبت،درجهی ریسکگریزی،ارزیابی فرد از سلامت روانی خود،تمایلبه ابراز اعتقادات فردی در جمع و درآمد دارد و با متغیرهای اعتقاد به ارث گذاشتن،خوشبینی اقتصادی واعتقاد به بهبود اوضاع اقتصاد ملی در آینده،سن فرد،اشتغال همسر و میزان مطالعه افراد روی تقاضای فردبرای بیمهی عمر متأثر از تبلیغات شرکتهای بیمه نیستند بهطور عمده معرفی این بیمه از طریق دوستانیا آشنایان تأثیر بالایی در خرید آن از سوی ایشان دارد."