چکیده:
در اهمیت مبنای مسوولیت مدنی مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم، مبنای مسوولیت مدنی، مهم ترین مساله در حقوق خصوصی است. از آغاز پیدایش حقوق مسوولیت مدنی، حقوقدانان در پی یافتن مبنایی برای توجیه مسوولیت مدنی بوده و نظریات مختلفی را در این زمینه ارائه کرده اند. در این مقاله، «قابلیت انتساب» به عنوان یک نظریه جدید در مبنای مسوولیت مدنی ارائه شده است. براساس این نظریه، مبنای مسوولیت مدنی، قابلیت انتساب زیان به عامل زیان است. ملاک احراز قابلیت انتساب هم رابطه سببیت عرفی است.
این نظریه مبنای فقهی دارد و می تواند تمام قواعد مربوط به ضمان در فقه امامیه را توجیه کند که برخی فقها نیز این موضوع را در آثار خود بیان کرده اند. در حقوق ایران نیز علی رغم تصریح ماده 1 قانون مسوولیت مدنی به مبنای تقصیر و نظر برخی حقوقدانان، قابلیت انتساب به شکل بهتری می تواند مسوولیت مدنی را توجیه کند. در نظام های حقوقی غربی، مثل حقوق فرانسه و نظام حقوقی کامن لا، هرچند اصولا مسوولیت بر نظریه تقصیر استوار شده، ولی در مواردی مسوولیت بدون تقصیر نیز مورد پذیرش قرار گرفته است. دکترین های حقوقی در این نظام ها، در طرح و پذیرش نظریات جدید در مسوولیت مدنی نوآوری هایی از خود نشان داده اند، به گونه ای که به نظر می رسد این نظریه، در این نظام ها نیز مورد استقبال قرار گیرد.
The basis of civil liability is so important that it would not be exaggerating if one says، the basis of civil liability is the most important issue in private law. From the beginning of the formation of civil liability law، the lawyers were seeking a basis to justify it and the various theories in this field have been presented. In this article، "opposability"، as a new theory on the basis of civil liability is provided. According to this theory، the basis of civil liability، is the opposability of damage to the wrongdoer. The criterion of opposability is the relation of causality customary.
This theory also has a basis in religious jurisprudence (FEQ) and can justify all responsibility rules in religious jurisprudence. Some of Islamic jurists have mentioned this issue in their works. In spite of the first section of the Civil Liability Act and under the doctrine of some lawyers who have believed to the theory of fault، in Iranian law، the theory of opposability is more suitable than other theories. In western legal systems such as French law and Common law، liability is principally based on the theory of fault، but in some cases، liability without fault is accepted. The doctrines of these systems have presented and accepted new theories of liability and it seems that lawyers welcome the theory of opposability