چکیده:
در این پژوهش ارتباط بین باورهای انگیزشی (شامل جهت گیری، بی انگیزشی جهت گیری انگیزش بیرونی و جهت گیری انگیزش درونی) و راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه تحقیق شامل 199 دانشجوی دانشگاه شیراز بود که در کلاس های انگلیسی عمومی حضور داشتند. این دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند. برای اندازه گیری باورهای انگیزشی از «مقیاس جهت گیری های یادگیری زبان» (LLOS) و به منظور سنجش راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی از نسخه 50 سوالی «سیاهه راهبردهای یادگیری زبان» (SILL) استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که جهت گیری بی انگیزشی دارای ارتباط منفی و معنادار با نمرات راهبردهای حافظه ای، شناختی و فرا شناختی می باشد. جهت گیری انگیزش بیرونی ارتباط معناداری را با هیچ کدام از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی نشان نداد و در مقابل بین جهت گیری انگیزش درونی و نمرات انواع راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی ارتباط مثبت و معنادار وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی و استفادهاز راهبردهای یادگیری زبان انگلیسیدر بین دانشجویان راضیه شیخ الاسلامی*،دکتر محمد خیر* چکیده {IBدر این پژوهش ارتباط بین باورهای انگیزشی(شامل جهتگیری،بیانگیزشیجهتگیری انگیزش بیرونی و جهتگیری انگیزش درونی)و راهبردهای یادگیری زبانانگلیسی مورد بررسی قرار گرفته است.
جدول 1-ضرایب بازآزمایی و آلفای کرونباخ پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) *یافتهها نتایج حاصله در مورد ارتباط بین باورهای انگیزشی و راهبردهای حافظهای بیانگر آن استکه جهتگیری بیانگیزشی دارای ارتباط منفی و معنادار(0/009< p ،0/194- ?B و انگیزشدرونی دارای ارتباط مثبت و معنادار(0/008< p ،0/250 ?B )با راهبردهای حافظهای است.
&%03705YSRG037G% در مورد ارتباط بین نمرات باورهای انگیزشی و راهبردهای اجتماعی نیز،نتایج پژوهشحاکی از آن است که تنها انگیزش درونی ارتباط مثبت و معنادار با نمرات این راهبردها دارد(0/001< p ،0/302 ?B )جهتگیری بیانگیزشی و انگیزش بیرونی ارتباط معناداری را باراهبردهای اجتماعی نشان ندادند.
همچنین زبانآموزانی که از انگیزش درونی برخوردارند انواع خاصی از راهبردهای یادگیریزبان و تمرینهای آموزشی را انتخاب مینمایند(اشمیت و همکاران،1996 به نقل از نولز،2001)،تمایل بیشتر و نگرش مثبتتری نسبت به یادگیری«زبان خارجی»دارند و ارتباط بیشتریبا افرادی که زبان مورد یادگیری زبان مادری آنهاست برقرار میکنند(نولز و همکاران،2000؛نولز،2001).
*نتایج پژوهش حاضر در ارتباط با سؤال دوم تحقیق نشان داد که انگیزش درونی در مقایسهبا دو باور انگیزشی دیگر یعنی جهتگیری بیانگیزشی و انگیزش بیرونی،بیشترین سهم را درپیشبینی نمرات راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی داشته است.
درحقیقت میتوان از این طریق انگیزش درونی را در زبانآموزان پرورش داد و بسترلازم را برای استفاده از راهبردهای یادگیری زبان که از روشهای پردازش عمیق اطلاعات و یکیاز عوامل مهم در«یادگیری خودتنظیمی»میباشند،فراهم آورد."