چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه توانش های نظریه ذهن و نگهداری ذهنی عدد در کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و نیز مقایسه عملکرد آنها با کودکان عادی پیش دبستانی انجام شد. نمونه پژوهش مشتمل بر 30 کودک عقب مانده ذهنی و 30 کودک عادی پیش دبستانی می باشد. به منظور سنجش توانش نظریه ذهن از سه تکلیف «خانه عروسک ها»، «بازگویی داستان» و «آب نبات»، و برای سنجش توانش نگهداری ذهنی عدد از دو تکلیف «ژتون» و «گل و گلدون» استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از روش های آماری الگوی سلسله مراتبی لگاریتم خطی، آزمون خی دو و آزمون کوکران استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان عقب مانده ذهنی به رغم همتا شدن در سن عقلی با کودکان عادی، نسبت به آنها عملکرد ضعیف تری در تکالیف نظریه ذهن از خود نشان دادند. از سوی دیگر در تکالیف نگهداری ذهنی تفاوت معنا داری بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان می دهد که عملکرد آزمودنی ها وابسته به نوع تکلیف می باشد و هر چه این تکالیف از سطح دشواری کمتری برخوردار باشد و با تجارب روزمره کودک هماهنگی بیشتری داشته باشد درصد موفقیت آنها بیشتر می باشد.
خلاصه ماشینی:
"عملکرد کودکان عادی پیشدبستانی در تکالیف نظریه ذهن و نگهداری ذهنی عدد چگونه است؟ &%03802YSRG038G% 3.
نتایج آماری مربوط به سؤال اول پژوهش در جدول 1 آمده است جدول 1-آزمون فقدان(صفر بودن)اثرهای مرتبه K و بالاتر تکالیف نظریه ذهن و نگهداری ذهنی عدددر گروه کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود،سطر پنجم این جدول تمام اثرهای مرتبه اول(1- K )را میآزماید.
جدول 2-آزمون فقدان(صفر بودن)اثرهای مرتبه- k و بالاتر تکالیف نظریه ذهن و نگهداری ذهنی عدددر گروه کودکان عادی و پیشدبستانی (به تصویر صفحه مراجعه شود)*به منظور پاسخگویی به سؤال سوم پژوهش مبنی بر مقایسه عملکرد دو گروه در هریک ازتکالیف نظریه ذهن از آزمون خی دو به صورت مجزا برای هر تکلیف استفاده شد که نتایجآماری مربوطه در جدولهای 3،4 و 5 آمده است.
جدول 9-مقایسه سه تکلیف نظریه ذهن از نظر سطح دشواری در گروه کودکان عقبمانده ذهنیدر کل و به تفکیک سطوح سن عقلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)با مقایسه فراوانی پاسخهای افراد در سه تکلیف نظریه ذهن در جدول 8 و نیز مقدار Q درجدول 9 این نتیجه حاصل میگردد که بین عملکرد کودکان عقبمانده ذهنی در تکالیفنظریه ذهن تفاوت معناداری وجود دارد(1%< p ؛2- df ؛11/2- Q2 ).
در مجموع عملکرد کودکان عقبمانده ذهنی در این پنج تکلیف حاکیاز آن است که تکالیف نظریه ذهن نسبت به تکالیف نگهداری ذهنی عدد از سطح دشواریپایینتری برخوردارند،از سوی دیگر نتایج نشان میدهد با افزایش سن عقلی عملکرد افراد نیزبهتر میگردد.
Seriation,Conservation and theory of mind abilities in individual with autism,individual with mental retardation,and normally developing children."