چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریه ذهن )فرم 38 سوالی( در گروهی از دانش آموزان عقب مانده ذهنی خفیف و عادی شهر شیراز بود. در راستای این هدف آزمون مزبور بر روی 80 نفر 40) عقب مانده و 40 عادی( از دانش آموزان 7 تا 9 ساله شهر شیراز انجام شد. برای بررسی روایی آزمون از روش های روایی محتوا، همبستگی خرده آزمون ها با نمره کل و روایی هم زمان استفاده شد. روایی هم زمان از طریق همبستگی آزمون با تکلیف خانه عروسک ها 0.89 برآورد گردید که در سطح یک صدم معنی دار بود. ضرایب همبستگی خرده آزمون ها با نمره کل آزمون نیز در تمام موارد معنی دار و بین 0.82 تا 0.96 متغیر بود. اعتبار آزمون یاد شده نیز به وسیله سه روش دوباره سنجی (باز آزمایی)، آلفای کرونباخ و ضریب اعتبار نمره گذاران بررسی گردید. اعتبار دوباره سنجی آزمون بین 0.70 تا 0.94 متغیر بود و کلیه ضرایب در سطح یک صدم معنی دار بودند. ثبات درونی آزمون با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون و هر یک از خرده آزمون های اول، دوم و سوم به ترتیب 0.86، 0.72، 0.80 و 0.81 محاسبه گردید. همچنین ضریب اعتبار نمره گذاران 0.98 به دست آمد که در سطح یک صدم نیز معنی دار بود. در مجموع، نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که آزمون نظریه ذهن از خصوصیات روان سنجی بسیار رضایت بخشی برای استفاده در ایران برخوردار می باشد.
خلاصه ماشینی:
"به منظور احراز روایی همزمان آزمون،سازندگان آزمون را به همراه دوآزمون«نظریۀ ذهن-تکلیف خانه عروسکها»،آزمون«جعبه اسمارتیز»18-دو آزمون بازشناسیهیجانات-«تست ادراک هیجانات از حالات چهره»19و«تست ادراک هیجانات از علائم وضعی»20-«آزمون تفسیر اجتماعی»21،خردهمقیاس«تنظیم تصاویر آزمون هوشی وکسلر تجدیدنظر شده برایکودکان»22،«آزمون پذیرش نقش»23و«آزمون جان و ماری»24(سنجش باور غلط ثانویه)،بر روی 78نفر از کودکان طبیعی(46 پسر و 24 دختر)اجرا نمودند،ضریب همبستگی پیرسن و دو رشتهاینقطۀ میان آزمون نظریۀ ذهن و سایر آزمونها بالا و معنادار بود که این امر دلالت بر رواییهمزمان آزمون دارد.
یکی از آنها میگوید:«اوه،ما امروز هوای خوبی داریم!» سؤال 1:منظور این مرد چه بود؟ (Tom3) سؤال 2:آیا چیزی که او میگوید درست است؟ (Tom3) سؤال 3:چرا مرد میگوید«ما امروز هوای خوبی داریم!» (Tom3) *** ادداشتها (1)- Social cognition (2)- Person perception (3)- Role-taking skills (4)- Theory of mind (5)- Mental state (6)- Mind reading (7)- False belief tasks (8)- Story task (9)- First-order false belife tasks (10)- Second-order false belief tasks (11)- Dolls house task (12)- The strange stories task (13)- Theory of Mind Test(Tom Test) (14)- Precursors of theory of mind(Tom1) (15)- First manifestation of real theory of mind(Tom2) (16)- More advanced aspects of theory of mind(Tom3) (17)- Psychiatric disorders (18)- Smartis box (19)- Test of Perception of Emotion from Facial Expression (20)- Test of Perception of Emotion from Posture Cues (21)- Social Interpretation Test(SIT) (22)- The Picture Arrangement Subtest of the Wechsler(WISC-R) (23)- The Role Taking Test (24)- John&Mary Test (25)- Kappa value (26)- Discriminat Validity (27)- Validity (28)- Reliability (29)- Back Translation (30)- Pilot Study (31)- Counter Balance نابع {E-جوکار،بهرام."