چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از یک الگوی ساختاری، نقش درگیری تحصیلی و اهداف رویکردی- عملکردی را در پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار داده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، تعداد 260 دانش آموز دختر پایه سوم رشته علوم انسانی شاغل به تحصیل در دبیرستان های شهر تهران انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از «اهداف پیشرفت» (میدگلی و همکاران، (1998 و «پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» (MSLQ) استفاده گردید. در این پژوهش معدل دانش آموزان در پایان سال تحصیلی در پنج درس اختصاصی به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی آنان مدنظر قرار گرفت. داده ها با استفاده از الگوی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که اثر علی اهداف رویکردی- عملکردی بر ارزش تکلیف، پایداری در تکلیف، راهبردهای پردازش سطحی و عمیق و کمک طلبی از همسالان مثبت است، هم چنین مشاهده شد که اثر علی راهبردهای پردازش عمیق، ارزش تکلیف و پایداری در تکلیف بر پیشرفت تحصیلی مثبت و اثر علی راهبردهای پردازش سطحی و کمک طلبی از همسالان بر پیشرفت تحصیلی منفی است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههانشان داد که اثر علی اهداف رویکردی-عملکردیبر ارزش تکلیف،پایداری در تکلیف،راهبردهایپردازش سطحی و عمیق و کمکطلبی از همسالانمثبت است،همچنین مشاهده شد که اثر علیراهبردهای پردازش عمیق،ارزش تکلیف وIB}(به تصویر صفحه مراجعه شود)(*)دریافت مقاله:1386/2/15،تصویب نهایی:1386/7/18 (**)دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (***)دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان (*) fo ytisrevinU,noitacudE&ygolohcysP fo ytlucaF moc.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 1-الگوی مفهومی پیشرفت تحصیلی براساس اهداف رویکردی-عملکردی و ابعاد مختلف درگیری تحصیلیدر پژوهش حاضر پیکانهای ممتد نشانه رابطه مثبت و پیکانهای نقطهچین نشانه رابطه منفی بین متغیرها است.
جدول 3-شاخصهای نیکویی برازش مدل ساختاری تأثیر اهداف رویکردی-عملکردی درگیریعاطفی،رفتاری،شناختی و رفتاری-اجتماعی و پیشرفت تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بحث و نتیجهگیری چنان که قبلا ذکر شد هدف اصلی پژوهش حاضر ارائۀ الگوئی علی جهت تبیین روابط بیناهداف رویکردی-عملکردی و ابعاد مختلف درگیری تحصیلی(راهبردهای پردازش سطحی وعمیق،پایداری در تکلیف،ارزش تکلیف و کمکطلبی از همسالان)با پیشرفت تحصیلی دردانشآموزان دختر در رشته علوم انسانی بوده است.
*** یادداشتها (1)- slaog tnemeveihcA (2)- ecnegilletni fo yroeht ticilpmI (3)- troffE (4)- ecnegilletni fo yroeht latnemercnI (5)- noitatneiro laog yretsaM (6)- ecnegilletni fo yroeht ytitnE (7)- laog ecnamrofreP (8)- tnemegagne cimedacA (9)- gnikniht lacitirC (10)- anrepiD (11)- eploV (12)- toillE (13)- latnemurtsnI (14)- gnikees-pleh evitucexE (15)- eulav ksaT (16)- elacS tnemeveihcA cimedacA (17)- ytilibaileR (18)- sisylana yrotamrifnoC (19)- eriannoitseuQ gninraeL rof seigetartS detavitoM منابع {E gnitseT:noitavitom lamitpo dna slaog tnemeveihcA.
519-501,80,ygolohcysP laicoS&ytilanosreP fo ledom lacihcareih eht dna slaog tnemeveihcA.
moorssalc eht ni gninrael dna tnemegagne noitatneiro laog,stneduts gnicneulfni srotcaF.
ecnamrofrep cimedaca moorssalc egelloc eht ni noitaluger-fles dna noitatneiro laog tnedutS."