چکیده:
پژوهش حاضر روابط بین سازه های پنجگانه نورزگرایی، سبک های مقابله، تنشگرهای تحصیلی، واکنش ها به تنشگرها و بهزیستی ذهنی 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) را بررسی نموده است. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که سطوح بالاتر بهزیستی ذهنی از طریق نمرات پایین تر در عامل نورزگرایی، نمرات بالاتر در سبک مقابله مساله مدار - و بالعکس نمرات پایین تر در سبک مقابله هیجان مدار - و تجربه سطوح پایین تر تنشگرهای تحصیلی و واکنش ها به تنشگرها پیش بینی شد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین عامل نورزگرایی، تنشگرها، واکنش ها به تنشگرها و بهزیستی ذهنی از طریق سبک های مقابله مساله مدار و هیجان مدار، رابطه بین عامل نورزگرایی، واکنش ها به تنشگرهای تحصیلی از طریق تنشگرهای تحصیلی و رابطه بین عامل نورزگرایی و بهزیستی ذهنی از طریق واکنش ها به تنشگرها میانجی گری شد. سطوح بالاتر تنشگرهای تحصیلی نیز تجربه سطح بالاتری از واکنش ها به تنشگرهای تحصیلی و نمرات پایین تر بهزیستی ذهنی را پیش بینی کرد. در این الگو تمام وزن های رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش بینی کننده، الگو %35 از واریانس «بهزیستی ذهنی» را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 1-الگوی پیشنهادی برای ارتباط بین متغیرهای نورزگرایی و بهزیستی ذهنی بامیانجیگری سبکهای مقابله و تنیدگی تحصیلی روش «جامعه آماری»این پژوهش را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحدشمال و مرکز در شهر تهران که در سال تحصیلی 85-1384 مشغول به تحصیل بودند،تشکیلمیدهند.
جدول 1-شاخصهای توصیفی میانگین و انحراف معیار دانشجویان در عامل نورزگرایی،سبکهای مقابله،تنشگرهای تحصیلی،واکنشها به تنشگرهای تحصیلی و مقیاسهای بهزیستی ذهنی (به تصویر صفحه مراجعه شود)*به منظور پیشبینی«بهزیستی ذهنی»،الگوی مفهومی پیشنهاد شده از طریق روش الگویابیمعادلات ساختاری بررسی شد.
عامل نورزگرایی 3 نشانگر سبکهای مقابله مسئلهمدار و هیجانمدار هریک 3 نشانگر،تنشگرهای تحصیلی 5 نشانگر شامل ناکامیها،تعارضها،فشارها،تغیرها وتنیدگی تحمیل شده،واکنشژها به تنشگرهای تحصیلی 4 نشانگر شامل واکنشهایفیزیولوژیک،هیجانی،رفتاری و شناختی،و بهزیستی ذهنی نیز شامل 3 نشانگر(عاطفه مثبت،عاطفه منفی و رضایت از زندگی)است.
در نهایت،گفتنی است که پارهای از مطالعات نیز بهمنظور تبیین تفاوت مشاهده شده در تجربه تنیدگی تحصیلی در بین یادگیرندگان از میانمتغیرهای جمعیت شناختی برعامل جنس تأکید داشتهاند(میسرا و همکاران،2000)بنابراین،یکیدیگر از محدودیتهای پژوهش حاضر این است که تشابه ساختاری روابط بین متغیرها درالگوی مفهومی در دو جنس مورد توجه قرار نگرفته است.
*پژوهش حاضر همسو با ادبیات پژوهش نشان میدهد که بررسی نقش میانجیگرسبکهای مقابله با تنیدگی در مطالعه رابطه بین عامل روان رنجورویی،تنشگرهای تحصیلی وواکنشها به تنشگرهای تحصیلی با بهزیستی افراد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
Individual differences,Social supports and coping with the examination stress:A study of the psychosocial and academic adjustment of first year home students."