چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش نسبت به
مواد مخدر در دانش آموزان پسر دبیرستانهای شهر یزد طراحی و اجرا شد. روش پژوهش در دو سطح
توصیفی -تحلیلی وسطح تجربی است. 40 دانش آموز دبیرستانی به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به
عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از بین دانش آموزان گروه نمونه، نیمی از دانشآموزان برنامه آموزشی
مهارت تفکر انتقادی دریافت نمودند. میزان اثر بخشی برنامه آموزشی با مقیاس "نگرش نسبت به سوء مصرف مواد " ارزیابی شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون زوجی تحلیل گردیدند. t تحلیل کوواریانس و آزمون نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی مهارت تفکر انتقادی، موجب تقویت نگرش منفی نسبت به سوء مصرف مواد میشود. تغییر نگرش منفی در دو حیطه شناختی و آمادگی برای عمل معنادار بوده است اما در حیطه عاطفی معنادار نبوده است. همچنین نتایج نشان داد که برنامه آموزشی بیشترین تاثیر را در حیطه نگرش شناختی داشته است. نتایج تحقیق حاضر در اثر بخشی برنامه آموزشی مهارت تفکر انتقادی در تغییر نگرش دانشجویان نسبت به سوء مصرف مواد با نتایج تحقیقات پیشین همسو می باشد و اجرای این برنامه آموزشی به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد در دانشآموزان توصیه می گردد.
The purpose of this study was to determine the effictiveness of critical thinking training on attitude change towards substance abuse in boy students of high schools in Yazd. The research was carried out by two methods of descriptive - analytic and quasi experimental design. From all high school students in Yazd, 40 students were selected through randomized cluster sampling. Then, half of the students received the skill of critical thinking training program. The effectiveness of this program was evaluated by
the scale of “Attitude Towards Substance Abuse”. The data was analyzed by the analysis of covariance and paired sample t-test. Results indicated that skill of critical thinking training program develops the negative attitude towards substance abuse. Developing negative attitude was significant in cognitive and behavioral tendency and was not significant in emotional
tendency. This program was most effective on the cognitive aspect of attitude. The result of the study, indicating the effectiveness of skill of critical thinking training program in changing the attitude of students towards substance abuse,
one compatible with previous studies. Therefore the implication of this program in order to prevent substance abuse is recommended.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش کلی دانشاموزان نسبتبه سوء مصرف موادمخدر* fo edutittA gnignahC ni gniknihT gniniarT lacitirC fo ssenevitceffE ehT * esubA ecnatsbuS sdrawot stnedutS افسر خلیلی صدرآباد** دکتر فرامرز سهرابی** چکیده {IBپژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشیآموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش نسبت بهمواد مخدر در دانشآموزان پسردبیرستانهای شهریزد طراحی و اجرا شد.
آزمون تحلیل کوواریانس مقایسه گروه آزمایش و کنترل در نمره نگرش نسبت به سوء مصرف مواد (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای پاسخ به این سوال که«آموزش مهارت تفکر انتقادی،بیشترین تأثیر را درکدامیک از حوزههای نگرش(عاطفی،شناختی،رفتاری و عمومی)داشته است»بایدستون آخر جدول 2 را برای تمامی حوزهها مقایسه نمود که این امر بیانگر بیشترینتاثیر آموزش بر مولفه«شناختی»با توان 0/6 و کمترین تاثیر بر مولفه«اطفی»با توان0/07 است.
*در آزمون فرضیۀ اول تحقیق،مبنی بر اینکه آموزش مهارت تفکر انتقادی موجبتقویت نگرش منفی نسبت به سوء مصرف مواد میشود،دادههای تحقیق و نتایج حاصلاز تحلیل کوواریانس روشن ساخت که بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایشو کنترل تفاوت معناداری وجود دارد(5/22- F و 0/029< p ).
*در ارتباط با این فرض که«آموزش ساخت رفتارهای سالم میتواند در مؤلفههای شناختی و رفتاری نگرش نسبت به سوء مصرف مواد تغییر ایجاد کند»،دادههای تحقیقحاضر با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمونگروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد."