چکیده:
پژوهش حاضر اثر بخشی یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان را مورد بررسی قرار می دهد. روش تحقیق آزمایشی و از نوع پس آزمون- پیش آزمون بود. برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس اضطراب ریاضی (شکرانی، 1381) و پرسشنامه رفتار کمک طلبی (قدم پور، 1377) استفاده شد. به منظور اجرای طرح پژوهش، در مرحله پیش آزمون و بعد از اجرای هر دو ابزار، بر اساس بالاترین نمرات اضطراب ریاضی و به شیوه همتا سازی 40 دانش آموز از دو مدرسه انتخاب ودر دوگروه کنترل و آزمایش قرار داده شدند. تدریس مباحثی از کتاب ریاضی در گروه کنترل به روش سنتی و در گروه آزمایش به شیوه یاد گیری مشارکتی بود. بعد از اتمام جلسات آموزشی، مجددا دو ابزار اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی بر روی افراد نمونه اجرا شد. جهت تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل کوواریانس تک عاملی (آنکوا) و چند متغییری (مانکوا) استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از ان بود که هر دو روش یادگیری مشارکتی و سنتی در کاهش اضطراب ریاضی و اجتناب از کمک طلبی در دانش آموزان مورد بررسی و افزایش کمک طلبی در آنان موثر بوده است. ولی این تغییرات در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل معنی دار (05/0> p) بود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطرابریاضی و رفتار کمکطلبی* pleH dna yteixnA scitamehtaM no gninraeL evitarepooC fo tceffE ehT * roivaheB gnikeeS دکتر مسعود غلامعلی لواسانی* دکتر الهه حجازی* فرح خندان* چکیده {IBپژوهش حاضر اثربخشی یادگیری مشارکتیبر اضطراب ریاضی و رفتار کمکطلبی دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان را مورد بررسی قرارمیدهد.
به عبارت دیگر یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش جدول 2-نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری برای بررسی اثر پیشآزمونها و گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) سنتی در افزایش رفتار کمکطلبی دانشآموزان و کاهش اجتنابا از آن در آنها نقشموثرتری داشته است.
*در فرضیه 2 نیز تحلیل کوواریانس چند متغیری در مؤلفههای«پذیرش کمکطلبی»و«اجتناب از کمکطلبی»بیانگر این نتایج بود که روش یادگیری مشارکتی درمقایسه با روش سنتی بطور معناداری باعث افزایش استفاده از راهبردهای کمکطلبیو کاهش اجتناب از رفتار کمکطلبی در دانشآموزان شده است.
*از نتایج پژوهش حاضر میتوان استنباط کرد که چون روش یادگیری مشارکتیدر پژوهش آزمایشی حاضر منجر به کاهش قابل ملاحظه«اضطراب ریاضی»آن هم دریک دورۀ زمانی کوتاه از اجرای پژوهش شده است،لذا معلمین ریاضی میتوانند باتوجه به یافتۀ فوق گروههای مشارکتی را در کلاس درس خود تشکیل داده تا از طریقبحث و گفتگو و تعامل دانشآموزان با یکدیگر اضطراب و ترس از ریاضی در آنهاکاهش یافته و با علاقه بیشتری به یادگیری این درس بپردازند."