خلاصه ماشینی:
"*** یک زندانی سی و یکساله که دوازده سال است در زندان بسر میبرد،بمعلم خویش چنین مینویسد:«آقای معلم!اشک در چشمانم حلقه زده و نمیتوانم چیز بنویسم،زیرا یاد روزهائی میافتم که بتازگی مادرم مرده بود و پدرم زن گرفته بود و با سوء نیت زن پدرم و با بیعاطفگی و بیرحمی پدرم مواجه شدم پدرم مرا از خانه بیرون کرد تا بتواند با زن خویش خوش (1)جامعهشناسی ساموئیل کنیک samuel Koenjg صفحهء 528 (بقیه از صفحه 16) مردم را یکباره تبدیل بدیوانگانی زنجیری و بیبندوبار خواهد نمود؟آیا اخلاق و فضیلت فاتحهاش خوانده شده و تنها در لابلای کتابها در گوشه کتابخانهها باید سراغشان را گرفت؟ حقیقت این است که اخیرا پیشروان تمدن از وضع موجود خسته شده،احساس نارضایتی میکنند،احیانا نغمههائی علیه تمدن ماشینی ساز کرده و بعضی ناچار شدهاند در طرز تفکر خود درباره خدا و دین تجدید نظر نمایند،بالاخره کموبیش جنبوجوشهائی در زمینه توجه بمذهب و اخلاق نیز بچشم میخورد از مطالعه اوضاع جهان میتوان فهمید که دوراندیشان غرب نیز حس کردهاند که بشریت از علم و صنعت منهای اخلاق و فضیلت،خبری ندیده است،آیا پیش بینی نمیکگنید که انسان از راهی که رفته برگردد؟ تکامل در معنویات اینجاست که انسان باور میکند که میگویند:تکامل تنها یکسر ندارد،نشو و ارتقاء تنها در جهات مادی بس نیست،چه انسان همانطور که بلوازم مادی جهان احتیاج دارد باخلاق و صنعت هم نیازمند است،چطور میشود که فلسفه نشو و ارتقاء در جهات مادی درست درآید ولی وقتی نوبت بمعنویات میرسد عقیم و نازا شود؟بنابراین اگر معتقد بخدا هم نباشیم،اگر از ادیان آسمانی هم پیروی نکنیم،روی اصل تکامل باید بپذیریم که بشر در جهات معنوی نیز پیش می رود،دیر یا زود بسوی اخلاق و فضیلت هم میگراید،آری کمکم اخلاق زشت و ناپسند را ترک میگوید،و با دزدی و خیانت وداع میکند،آنروز دنیا مدینه فاضله خواهد بود."