چکیده:
عمومی، مخفی، اختیاری، شخصی و برابر ویژگی های مهم رای در حقوق انتخابات سیاسی ایران و فرانسه می باشند. تاریخ حق رای تحول رای محدود به رای عمومی در انتخابات سیاسی ایران و فرانسه را نشان می دهد. در واقع با گسترش تدریجی دایره انتخاب کنندگان رای همگانی مستقر شده است. رای در انتخابات سیاسی ایران و فرانسه مخفی است. رای مخفی ضامن آزادی رای دهندگان و استقلال رای است. مشارکت در انتخابات سیاسی ایران و فرانسه با رای اختیاری است. فقط اعضای هیات انتخاب کنندگان سناتورها در فرانسه مکلف به رای دادن می باشند. رای در ایران کاملا شخصی است زیرا هیچ یک از آراء مکاتبه ای یا وکالتی در انتخابات سیاسی ایران شناسایی نشده اند. رای وکالتی و رای مکاتبه ای در انتخابات سیاسی فرانسه پذیرفته شده اند. رای در صورتی برابر است که تعداد آراء و ارزش آراء رای دهندگان مساوی باشند.
خلاصه ماشینی:
اصل 62 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رأی مخفی را برای انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین کرده است.
1اما قوانین و مقررات انتخاباتی ایران هیچ راهکار مؤثری را برای تضمین ویژگی مخفی رأی تعریف نکردهاند که این امر از کاستیهای مهم قواعد حقوقی انتخابات سیاسی ایران است.
حذف رأی مکاتبهای در انتخابات سیاسی فرانسه یکی از دلایل وقوع تقلب انتخاباتی که کشف آن بسیار مشکل و در کمونهای کوچک بسیار رایج بوده است را کنار گذاشت )221:2991,telcsaM( اما تصویبنامه قانونی مصوب 29 ژوییه 2009 رأی مکاتبهای را برای انتخاب نمایندگان فرانسویان خارج در مجلس ملی پذیرفت.
شهروندان ایرانی صرفا با ارائه شناسنامه خویش میتوانند در هریک از شعب اخذ رأی و حوزههای انتخابیه رأی دهند و فقط در انتخابات شوراهای اسلامی محلی به استثنای شهرهای دارای بالای یکصد هزار نفر جمعیت شرط تعلق محلی به حوزه انتخابیه برای رأیدهندگان تعیین شده است.
شورای قانون اساسی فرانسه در تصمیم مورخ 2 ژوییه 1986 اعلام کرده است که رعایت اصل برابری رأی مستلزم بازنگری دورهای تعیین حدود حوزههای انتخابیه برای انتخاب نمایندگان مجلس ملی در اثرت حولات جمعیتی است.
اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1358 مقرر میداشت:«عده نمایندگان مجلس شورای ملی دویست و هفتاد نفر است و پس از هر ده سال در صورت زیاد شدن جمعیت کشور در هر حوزه انتخاباتی به نسبت هر یکصد و پنجاه هزار نفر یک نفر نماینده اضافه میشود».