خلاصه ماشینی:
"4 در آموزههای نظری تانترا همانند دین هندویی، عالم از وجود پروشا 5 و پراکریتی 6 بهعنوان زوج نخستینی که موجب زایش جهان هستند، پدید آمده است، اما بر خلاف باورهای پیشین، در اینجا عنصر مونث نقشی ممتاز و برجسته مییابد؛ بدین سان که پروشایی که تا کنون بهعنوان عنصر نرینة جهان، نقش فاعلی را ایفا میکرد، حالتی منفعل به خود میگیرد و در مقابل، پراکریتی که پیش از این نقش انفعالی را بر عهده داشت، در جایگاه فاعل ظاهر میشود؛ در واقع، آن جایگاهی که پروشا بهعنوان قطب نرینة عالم در دیگر آیینهای هندویی داشت، در اینجا به پراکریتی منتقل میشود و این چنین میتوان نخستین بارقههای See: Gordon White, David, »Tantrism: An Overview.
9 باید توجه داشت که باور و انجام آمیزش آیینی در آیین تانترا با برخی آیینها همچون تائوییسم که به انجام این عمل آیینی میپردازند، تفاوت دارد، به گونهای که در این آیینها رابطة جنسی برای مهار نفس و آگاهی برخود انجام میشود، در حالی که در تانترای هندویی و بودایی این عمل آیینی برای گسترش روح فرد و در جهت تکامل او به کار میرود؛ 10 آنچنان که کارمایة حیاتی خفته در پیکر آدمی (کوندالینیی) که تجلی شاکتی است، با انجام آمیزش آیینی و لرزش حاصل از پیدایش کارمایة جنسی، بیدار شود، و یک به یک چاکراها را در مسیر نادیها پیماید و مرتبه به مرتبه در جهت رساندن کارمایة کوندالینیی به سوصومنا و به چرخش درآوردن چاکرای تاج بالا رود و فرد را در رسیدن به معرفت و کمال رهنمون شود.
در پایان، با توجه به مطالب ذکر شده، تنها راه رهایی انسان از خشم شاکتی(کآلیی) که در عصر کالی در انتظار اوست، باور و انجام آموزههای آیین شاکتی(تانترا) برای بیداری شاکتی، فعال کردن چاکراها و رساندن کارمایة شاکتی به شاکتی (سوصومنآ) است."