چکیده:
از ﺻﺪر اﺳﻼم ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﻛﺮم )ص( و ﺻﺤﺎﺑﻪ در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺑﻲدﻳﻨﺎن و ﺧﺎرﺟﺎن از ﻣﺤﺪوده اﻳﻤﺎﻧﻲ و ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺑﺪدﻳﻨﺎن ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ در زﺑﺎن ﻗﺮآﻧﻲ »ﻛﺎﻓﺮ/ﻣﺸﺮک« و »ﻣﻨﺎﻓﻖ/ﻓﺎﺳﻖ« ﺧﻮاﻧﺪه ﺷﺪهاﻧﺪ، از اﺻﻄﻼﺣﺎت وﺗﻌﺎﺑﻴﺮ ﻗﺮآﻧﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮدهاﻧﺪ؛ در ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زﺑﺎن دﻳﻨﻲ در اﺳﻼم و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ اﻧﺒﻮﻫﻲاز ﺷﻮاﻫﺪ ﻛﻪ از ﻣﺘﻮن ﻛﻼﻣﻲ، ﻓﻘﻬﻲ، ﺗﺎرﻳﺨﻲ و ادﺑﻲ ﺑﺮﻣﻲآﻳﺪ، ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺎرﺑﺮان اﻳﻦﻣﺠﻤﻮﻋﻪ واژﮔﺎن و ﺗﻌﺎﺑﻴﺮ در ﺑﺎﻓﺖ ﻣﺒﺎﺣﺜﺎت و ﻣﻨﺎزﻋﺎت دروندﻳﻨﻲ، ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎﻳﻲ را ﺑﻪﺳﺨﻦ ﻗﺮآﻧﻲ ﻣﺴﺘﻈﻬﺮ ﻣﻲداﻧﺴﺘﻨﺪ. در ﻣﻮارد ﺑﺴﻴﺎر ﻓﻬﻢ ﻧﺎﺻﻮاب از آﻳﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺪدﻳﻨﺎن و ﺑﻲدﻳﻨﺎنﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن در ﺟﺮﻳﺎن ﺗﻜﻔﻴﺮ و ﺗﻔﺴﻴﻖﻫﺎ و ﻣﻨﺎﻗﺸﺎت ﻛﻼﻣﻲ، ﻓﻘﻬﻲ، ﺳﻴﺎﺳﻲو . . . از ﻃﺮﻳﻖ ﻗﻴﺎس و ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻣﺼﺎدﻳﻖ اﻳﻦ آﻳﺎت، واژﮔﺎن و ﺗﻌﺎﺑﻴﺮ ﺑﻪ ﻛﺎر رﻓﺘﻪ در آنﻫﺎ را در ﻣﻮرد رﻗﺒﺎ وﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﺑﻪﻛﺎر ﮔﻴﺮﻧﺪ. در اﻳﻦ ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﺑﺮ آﻧﻴﻢ ﺑﺎ اراﺋﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺷﻮاﻫﺪ ﺗﺎرﻳﺨﻲ، ﭼﻨﺪ و ﭼﻮن ﻓﻬﻢ و ﺑﺮداﺷﺖﻫﺎاز آﻳﺎت ﻳﺎد ﺷﺪه را ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻨﻴﻢ و ﺑﻪاﺧﺘﺼﺎر ﻧﺸﺎن دﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻓﻬﻢ ﻧﺎﺻﻮاب از اﻳﻦ آﻳﺎت و ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی ﻧﺎدرﺳﺘﺸﺎن ﮔﺎه ﺑﻪ ﺟﺎی ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻫﻤﮕﺮاﻳﻲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﻪ واﮔﺮاﻳﻲ آﻧﻬﺎ اﻧﺠﺎﻣﻴﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"com 43/ ﺗﺎرﻳﺦ و ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 ﻣﻘﺪﻣﻪ در ﻧﻔﺲ دﻳﻦ – و اﻳﻦ در ﻣﻮرد ﻫﺮ دﻳﻦ، اﮔﺮﭼﻪ ﺑﻪ ﺷﺪت و ﺿﻌﻒ، ﺻﺎدق اﺳﺖ- ﮔﺮوه ﺑﺎورﻣﻨﺪان از ﻧﺎﺑﺎوران ﺟﺪا ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
ﻣﺴﻌﻮدی، 3/542 63/ ﺗﺎرﻳﺦ و ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 ادﺑﻴﺎﺗﻲ ﻛﻪ در ﺑﺎﻻ از آن ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ادﺑﻴﺎت ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺑﺪدﻳﻨﻲ ﻳﺎد ﻛﺮدﻳﻢ ﻧﻴﺰ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﻌﺪی از اﺑﻌﺎد ادﺑﻴﺎت ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻣﺘﺄﺛﺮ از ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻗﺮآﻧﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﻗﻞ ﻫﻞ أﻧﺒﺌﻜﻢ ﺑﺸﺮ ﻣﻦ ذاﻟﻚ ﻣﺜﻮﺑﺔ ﻋﻨﺪ اﻟﻠﱠﻪ ﻣﻦ ﻟﱠﻌﻨﻪ اﻟﻠﱠﻪ و ﻏﻀﺐ ﻋﻠﻴﻪ و ﺟﻌـﻞ ﻣـﻨﻬﻢ اﻟﻘـﺮدة و اﻟﺨﻨـﺎزﻳﺮ و ﻋﺒـﺪ اﻟﻄﱠﺎﻏﻮت أوﻟﺌﻚ ﺷﺮﱞ ﻣﻜﺎﻧﺎ و أﺿﻞﱡ ﻋﻦ ﺳﻮاء اﻟﺴﺒﻴﻞ 83/ ﺗﺎرﻳﺦ و ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 ﺑﻮزﻳﻨﻪ و ﺧﻮک، و 7: 6711 ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﻛﻠﺐ را ﺷﺎﻣﻞاﻧﺪ(.
ﻳﺎ أﻳﻬﺎ اﻟﱠﺬﻳﻦ آﻣﻨﻮا ﻻ ﻳﺴﺨﺮ ﻗﻮم ﻣﻦ ﻗﻮم ﻋﺴﻰ أن ﻳﻜﻮﻧﻮا ﺧﻴﺮا ﻣﻨﻬﻢ و ﻻ ﻧﺴﺎء ﻣﻦ ﻧﺴﺎء ﻋﺴﻰ أن ﻳﻜﻦﱠ ﺧﻴﺮا ﻣﻨﻬﻦﱠ و ﻻ ﺗﻠﻤﺰوا أﻧﻔﺴﻜﻢ و ﻻ ﺗﻨﺎﺑﺰوا ﺑﺎﻟﺄﻟﻘﺎب ﺑﺌﺲ اﻻﺳﻢ اﻟﻔﺴﻮق ﺑﻌﺪ اﻟﺈﻳﻤﺎن و ﻣﻦ ﻟﻢ ﻳﺘﺐ ﻓﺄوﻟﺌﻚ ﻫﻢ اﻟﻈﱠﺎﻟﻤﻮن 04/ ﺗﺎرﻳﺦ و ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 وﻓﻮر ﻛﺎرﺑﺮد آﻳﺎت ﻗﺮآﻧﻲ در ﭼﺮاﻳﻲ رواج اﺳﺘﻔﺎده از آﻳﺎت ﻗﺮآﻧﻲ و آﻳﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺪدﻳﻨﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان زﻳﺮﻣﺠﻤﻮﻋﻪ آﻧﻬﺎ، ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪ ﺷﺎﻳﺎن ﺑﻴﺎن اﺳﺖ: 1.
ﺑﻼذری، اﻧﺴﺎباﻻﺷـﺮاف، 31/734؛ اﺑـﻦﻋﺒـﺪاﻟﺒﺮ، 4/4441؛ اﺑـﻦاﺛﻴـﺮ، اﺳﺪاﻟﻐﺎﺑﻪ، 4/964و074؛ اﺑﻦﺣﺠﺮ، 6/551؛ زرﻛﻠﻲ، 7/672 05/ ﺗﺎرﻳﺦ و ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 اﺑﻦ اﻋﺜﻢ، اﺑﻮﻣﺤﻤﺪ اﺣﻤﺪ ﺑﻦ اﻋﺜﻢ اﻟﻜﻮﻓﻲ، ﻛﺘﺎب اﻟﻔﺘﻮح، ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻋﻠﻲ ﺷﻴﺮی، ط."