خلاصه ماشینی:
"این صحنه و یوری-نماد هرکسی که باشد-در واقع دعوتی است به تلاشیضرور،ممکن و مقدس،برای بیان شدن،درک شدنآشکار شدن از پس ابهام و گنگی و لکنتی که میپنداریم در زبان و خاطره و هستی وجود دارد.
خانه در فیلم بازسازی دقیق خانهماست،میتوان گفت که این فیلمی مستند است.
با این وجود،این امرلایه نخستین فیلم است،و خاطرات در این فیلموسیلهای برای درک ماهیت زندگی و رمز وجود وراز هستی است.
»و یا در صحنهای که آلیوشا به همراهمادرش که برای فروختن گوشوارهها به خانه پزشکروستا میروند،آلیوشا،خود را در آینه بازمیبیندو دوربین به گونهای نگاه او را در آینه دنبالمیکند که نشان میدهد هویت و شخصیت راویهمانگونه که در واقعیت،در فیلم نیز در حال بازسازی است.
یک بار دیگر باید گفت سینمای تارکوفسکی،سینمای اندیشه و تفکر است و کسی را خشنودمیکند که از تماشای فیلم به لذت بصری بسندهنمیکند و به استقبال سؤالانگیزی اثر هنری ومکاشفه با آن میرود."