چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی آثار سوء تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری شامل کل مربیان مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه دو استان قم بودند که همة آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته، شامل 17 گویه در سطح پنج درجهای لیکرت و با پایایی 81% استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی در حد کای اسکور (خی دو) و تحلیل واریانس یک راهه (f) برای آزمون فرضیهها استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که همه فرضیههای تحقیق در سطح اطمینان 99/0 و 01/0 =a تأیید شدند. استفاده نامناسب از بازیهای رایانهای تأثیرات سوء تربیتی در جهات اخلاقی، اجتماعی، روانی و جسمانی دارند. همچنین میزان تأثیرات سوء تربیتی در جهات جسمانی، روانی، اخلاقی و اجتماعی متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به معنادار شدن تفاوت میانگین فراوانیهای قابل مشاهده و مورد انتظار، با اطمینان 99/0 میتوان گفت که استفاده از بازیهای رایانهای آثار سوء اخلاقی بر روی کودکان دارند.
بر اساس آزمون خی دو، چون خی دو محاسبه شده (85/26) از خی دو جدول، مقابل سطح اطمینان 99/0 و 01/0 =α و 4 =df (28/13) بزرگتر است، پس فرضیه صفر رد میشود با توجه به معنادار بودن تفاوت میانگین فراوانی قابل مشاهده و مورد انتظار، با اطمینان 99/0 میتوان گفت که استفاده از بازیهای رایانهای آثار سوء روانی بر کودکان دارند.
با توجه به معنادار بودن تفاوت میانگین فراوانی قابل مشاهده با فراوانی مورد انتظار، با اطمینان 99/0 میتوان گفت استفاده از بازیهای رایانهای آثار سوء جسمانی بر روی کودکان دارند.
با توجه به معنادار شدن تفاوت میانگینها، با اطمینان 99/0 میتوان گفت که میزان تأثیرات سوء بازیهای رایانهای در جهات مختلف جسمانی، اخلاقی، روانی و اجتماعی روی کودکان متفاوت است.
بر اساس یافتههای تحقیق حاضر، مربیان پرورشی معتقدند که استفاده نامناسب از بازیهای رایانهای، آثار سوء تربیتی بر کودکان دارد که این آثارسوء، در جهات مختلف جسمانی، اخلاقی، اجتماعی، روانی و حتی تحصیلی خواهد بود که میزان شدت تأثیرات هر کدام متفاوت است."