چکیده:
ساختار وجودی آدمی مرکّب از جسم،روح و عقل است که هر یک متناسب با مرتبت وجودی خویش،واجد اوصافی ویژه است.هنگامی که آدمی حس خود را با عقل معاد اندیش زینت و وزانت بخشد،به سمت هستی بی پایان راه خواهد یافت.این چنین است که نور الهی و انوار حقایق حاصل از فضایل اخلاقی سراپای وجود وی را در بر خواهند گرفت و او را با دیدار حضرت حق مواجه خواهند ساخت.در این ساحت بدی نابود و نیکی می درخشد.در این وادی،عقل ناهشیار و حس نابینا پر از آگاهی الهی و صفای اندرونی خواهند شد.به این ترتیب تلفیق و تلطیف الهی حس و عقل امکان وجود فضایل اخلاقی در عرصه زندگی بشری را فراهم می کند.در این نوشتار با توجه به مثنوی مولوی با استفاده از روش تحلیلی بیت به بیت میزان تاثیرپذیری گزاره های اخلاقی از حس و عقل بیان شده است.
Human being is composed of body and mind, each being of
its own appropriate properties. His sense being affected by
eschatological intellect, man would find the way to infinite
existence. Such being the case, Divine light and the lights of
the truths caused by moral vertues would govern over all of
his behaviors and would led him to the Divinity. In such a
state, evil would be destroyed and virtue would light up. At
this point, unconscious intellect and sightless sense would
become full of reveald awareness and inner brightness. In
this way, sense and intellect, being Divinly adjusted and
regulated, lead to the possibility of moral virtues in human
life. In this paper, considering the poems of Mawlana in
detail, the degree to and the manner in which sense and
intellect affect moral statements have been made clear