چکیده:
هدف این تحقیق بررسی و محاسبه زکات در شرکت های بازرگانی از دیدگاه تجاری است و رویکرد آن دینی- کاربردی است. این تحقیق معانی زکات، ابعاد و موارد وجوب آن را در دارایی های شرکت ها از دیدگاه اندیشمندان اهل تشیع و تسنن در کشورهای اسلامی بررسی می کند. سپس شیوه محاسبه زکات، در کشورهای اسلامی برای شرکت های تجاری بررسی می شود و قوانین و استانداردهایی که تاکنون، در باره محاسبه زکات در شرکت ها صادر شده و نحوه انعکاس آن در صورت های مالی به ویژه صورت سود و زیان ارزیابی می شود. درنهایت، چالش ها و موانع موجود در شیوه محاسبه زکات و ارایه آن، در صورت های مالی شرکت ها و پیشنهادهای لازم را بیان کرده است.
خلاصه ماشینی:
"این الزامات بسیار ساده تر از قواعدی است که توسط 9FAS ارائه شده است; برای مثال بیان می کند که واحد تجاری باید در یادداشت های همراه صورت های مالی، روش استفاده شده در تعیین مبنای زکات، مسئولیت هایش در پرداخت زکات بر واحد تجاری، اجزای عمده زکات افشا شود.
(393) بررسی بعضی از مفاهیم بعد از مرور بیانیه های مرتبط با تعریف و طبقه بندی حساب ها، شناسایی، اندازه گیری، ارائه و افشا، در ادامه این بیانیه ها، چارچوب ابعاد مفهومی آنها را بررسی خواهیم کرد: تعریف و طبقه بندی: اگرچه در FAS9 ازAAOIFI تنها در پیوست به تعریف زکات اشاره کرده است، اما این بیانیه به طور کلی، تعاریف به کار رفته در آغاز استاندارد را، به عنوان مرجع مهم پذیرفته است.
طبقه بندی حساب زکات می تواند از انتشار چارچوب مفهومی که توسط سازمان های حسابداری اسلامی مانند AAOIFIاز هزینه ارائه می کند به دقت، پیروی کند که به شرح زیر است: هزینه کاهش ناخالص در دارایی ها یا افزایش در بدهی ها یا ترکیبی از هردو در طی دوره ای که صورت سود و زیان را پوشش می دهد که نتیجه سرمایه گذاری مشروع ، مدیریت سرمایه گذاری، تجارت و دیگر فعالیت های بانک اسلامی ارائه خدمات می کند.
(حساب هایی که به طور دوره ای رفتار ثابت و یکسانی با آنها می شود) تنها عدم تجانس بین هر دو روش ارائه شده در این است که FAS9برای مؤسسات مالی اسلامی است، در حالی که TRi-1می تواند برای هر شرکت تجاری به کار رود."