چکیده:
این پژوهش با هدف شناخت رابطه شیوه های آموزش کارکنان(شیوه گروهی و اجتماعات یادگیری، شیوه عملی فعال، شیوه خود اقدامی و شیوه رسمی) با فرایندهای مدیریت دانش (فرایند شناسایی و کسب دانش، فرایند تولید دانش، و فرایند اشتراک دانش) در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد. نمونه پژوهش 328 نفر از کارشناسان سازمان و واحدهای تابعه بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخت برای گردآوری داده ها استفاد شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفا کرانباخ محاسبه و مقدار آلفای استاندارد شده برای شیوه های آموزش 86 درصد و برای فرایندهای مدیریت دانش 89 درصد تثبیت شد. به منظور اطمینان از روایی ابزار پژوهش از روش کیفی استفاده شد. با جمع آوری داده ها و تحلیل آنها، یافته ها بین شیوه های آموزشی گروهی و اجتماعات یادگیری، عملی فعال، خوداقدامی و شیوه رسمی با فرایندهای کسب و شناسایی، تولید و اشتراک دانش رابطه معنادار نشان داد. بر اساس نتایج این تحقیق می توان گفت شیوه آموزشی عملی فعال بیشترین تاثیر رگرسیونی بر روی فرایند تولید دانش دارد.
This study aimed to investigate the relationship as well as the impact of Training Methods on knowledge management process in Atomic Energy Organization of Iran (AEOI) as a research based organization. The target population consisted of all experts in AEOI. Based on Krejcie and Morgan table، 328 statistical samples were randomly selected. Instrument for data collection was questionnaire made by researcher which the reliability level was acceptable. The result of the study shown significant relationship between training methods and knowledge management process. Based on this research، active practical method had high regression impact on knowledge creation.
خلاصه ماشینی:
"رابطه بین شیوههای آموزش کارکنان با فرایندهای مدیریت دانش سازمانی : در صنعت هسته ای 1 صادق شکرزاده ١*، زهرا صباغیان ٢، محمد حسن پرداختچی ٣ ١- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران ٢- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران ٣- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران دریافت : ٩٠/٥/٢٤ پذیرش : ٩٠/١١/٨ چکیده این پژوهش با هدف شناخت رابطه شیوههای آموزش کارکنان (شیوه گروهی و اجتماعات یادگیری، شیوه عملی فعال، شیوه خوداقدامی و شیوه رسمی ) با فرایندهای مدیریت دانش (فرایند شناسایی و کسب دانش ، فرایند تولید دانش ، و فرایند اشتراک دانش ) در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد.
/001 ٥- نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان داد که بین شیوههای آموزش کارکنان (گروهی و اجتماعات یادگیری، عملی فعال، خوداقدامی و شیوه رسمی ) و برخی فرایندهای مدیریت دانش ( کسب ، تولید و اشتراک دانش ) رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به نتایج این تحقیق از آن جایی که دانش سازمانی گسترده و متنوع است و یادگیری و انتقال اثربخش آموخته ها مستلزم کاربست شیوه خاص خود است ، از این به مسئولان و افراد حرفه ای در حوزه مدیریت منابع انسانی و آموزش و بهسازی نیروی انسانی پیشنهاد می شود در طراحی برنامه های آموزشی ، شیوههای آموزشی را نه از روی عادت و رویه گذشته بلکه متناسب با ماهیت دانش آشکار یا پنهان- که براساس طرح دوره آموزشی قرار است مخاطبان با آن آشنا شوند - با همدیگر به اشتراک بگذارند و یا به دانش جدید دست پیدا کرده و بهتر است که با کمک مدرس انتخاب کنند."