چکیده:
یکی از ارزشمندترین دارایی های موجود وتسخیرپذیردرپروژه ها دانش ایجادشده درحین اجرای آن هاست. این دانش ها، درصورت شناسایی، کسب و انتشارمناسب، می توانندمنبعی مطلوب برای استفاده درهدایت پروژه های آتی باشند. افراد، درجابه جا شدنها، دانشی را که کسب کرده اندباخودمی برند؛ پس، در این شرایط، دانش و تجربیات فقط ازطریق شبکه های غیررسمی و انتقال فرد به فرد در دست رس خواهدبود. به منظور مدیریت منظم دانش از پروژه های گذشته باید فرایندی نظام مند برای شناسایی، کسب، ذخیره سازی و انتشار آن ها در سازمان تعریف شود. در این مقاله الگویی برای مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور طراحی شده است. الگوی طراحی شده دوسطحی است تابتواند سازمان های پروژه محوررادرمدیریت بخشی ازدانش ضمنی پروژه ها، درفرایندی معین، هدایت کرده وبه هدف برساند. در نهایت این الگو بر اساس مصاحبه صورت گرفته با هجده نفر از متخصصان مدیریت دانش تایید اعتبار شده است.
One of the most valuable and unconquerable available assets in projects are the knowledge created during their execution. in case such knowledge is recognized، acquired and distributed suitably can be an optimized resources to be used in conducting future projects. People movement also replaced the acquired knowledge so in this situation the knowledge and experiments can only be accessible through informal and individual networks. So as to manage knowledge of past projects systematically، a systematic procedure is to be defined to acquire، store and distribute that knowledge in organization. In this article a model for knowledge management in project- based organizations has been defined. The model has two levels so that it can guide and meet the target of project-based organizations in managing part of implicit knowledge of projects in a defined procedure. Finally this model has been confirmed by interviewing 18 knowledge management experts.
خلاصه ماشینی:
"با بررسیای که بین چند ده الگوی مدیریت دانش شده است، بیست نمونه از مهمترین این الگوها به همراه سال عرضه و ترتیب فرایندی آنها در جدول شمارۀ(1)معرفی گردیده است(افرازه،1386؛رادینگ،ترجمه لطیفی، 1383؛ Berdrow & Lane,2003 ).
با توجه به این موضوع که،در بین الگوهای موجود،الگوی پایههای ساختمان مدیریت دانش بیشتر فرایندهای ذکر شده را تحت پوشش خود قرار میدهد(هشت فرایند)و همچنین به دلیل کاربرد بیشتر این الگو در سازمانها و در بررسیهای صورت گرفته،این الگو به مثابه پایهای کاملتر و مستحکمتر برای توسعۀ الگوی مدیریت دانش در این مقاله برگزیده میشود.
Alryalat & Alhawari (به تصویر صفحه مراجعه شود) با بررسیهای صورت گرفته از منابع گوناگون،علاوه بر فرایندهای اشاره شده در جدول شمارۀ (2)،معیارها،فرایندها و اقداماتی دیگر،که برای موفقیت اجرای مدیریت دانش لازم و ضروری است و در الگوهای موجود به صورت ملموس به آنها اشاره نشده است،استخراج شدند.
بر اساس معیارهای بیان شده در جدول شمارۀ(3)و بنا به بررسیهای جامع صورت گرفته در حوزۀ مدیریت دانش،متناسب با نیاز سازمانهای پروژهمحور که دریافت دانش پروژههای پایانیافته و جاری به صورت منظم و سازماندهی شده برای استفاده در پروژههای پیشرو است،اولا فرایندهایی مطابق با این نیاز،به الگوی پایۀ ساختمان مدیریت دانش،اضافه شده و ثانیا توالی برخی از این فرایندها نیز تغییر کرده است.
در پایان نیز راهبردهای تدوین شده،به اهداف عملیاتی برای هریک از فرایندهای الگوی مدیریت دانش تبدیل میشود و به صورت خروجی این فرایند به تمام فرایندهای سطح عملیاتی انتقال مییابد."