چکیده:
از راهبردهای مبارزة مؤثر با قاچاق انسان ـ به عنوان جرمی علیه کرامت انسانیـ حمایت از بزهدیده است. حمایت از بزهدیدة جرم قاچاق انسان مبتنی بر ارزشهای حقوق بشری است زیرا بزهدیدة جرم مرتکب آن نیست و حمایت از او به همکاری بزهدیده با مقامات صلاحیتدار اداری و قضایی و به اجرای عدالت مدد میرساند. به علاوه از بزهدیدگی دوبارة او پیشگیری میکند. بر این اساس، اسناد فراملی مانند پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص به ویژه زنان و کودکان سازمان ملل متحد و در موضع برتر کنوانسیون اقدام علیه قاچاق انسان شورای اروپا، تدابیر حمایتی مختلفی را مقرر کردهاند که به بهبودی جسمی، روانی و اجتماعی بزهدیده کمک میکند و او را برای بازگشت موفق به خانواده و اجتماعش یاری میکند. سه مورد از این تدابیر عبارتند از: تأمین امنیت و سلامت بزهدیده؛ جبران خسارات قربانی و در نهایت کمک به بازگشت ترجیحا اختیاری بزهدیده به جامعة مبدأ.سیاست جنایی ایران باید از راهبرد حمایت از بزهدیدگان جرم قاچاق انسان استقبال کند و قوة قانونگذاری ایران تدابیر حمایتی مناسب و از جمله تدابیر سهگانة مزبور را، پیشبینی کند.
The protection of the victim is one of the most useful strategies in order to confront the crime of human trafficking as a felony against the human dignity. There is no doubt that the protection of the victim of human trafficking depends on the human rights values and this is because of the fact that he is the victim of the felony and is not the felon. The protection of the victim will lead him to cooperate with competent administrative and judicial authorities and aid to fulfill justice and، additionally، prevent of being a victim of a crime again.
On this ground، transnational documents such as United Nations Organization protocol concerning the prevention، suppression and punishment of human trafficking، specially women and children، and in a higher degree European council convention concerning the safeguarding against human trafficking have observed various protection plans، by which help to physical، mental and social improvement of the victim and may contribute to his successful returning to his family. In the following، three instances of these solutions have been suggested: safeguarding the security and healthiness of the victim of a crime، financial reparation of the victim’s damages and helping to his (preferentially voluntary) return to the origin country. It is necessary for the Iranian criminal policy to welcome to the strategy which is selected to protect the victims of human trafficking and Iranian legislative should consider the appropriate protection measures and among them are the three mentioned ones.
خلاصه ماشینی:
"2ـ تأمین سلامت جسمانی بزهدیدگان تمامیت و سلامت جسمانی بزهدیدگان قاچاق انسان با انواع تهدیدات، خشونتها و بیماریها مواجه است (Jones, 2009: 327; Wang, 2010: 315) اما به ویژه بزهدیدگانی که با مقامات صلاحیتدار همکاری میکنند و اطلاعاتی را در اختیار مأموران مربوط قرار میدهند که در تعقیب گروههای جنایتکار و قاچاقچیان مؤثر است، همواره در معرض تهدید و ارعاب یا خطر انتقام قرار میگیرند تا آنان را وادار به سکوت و عدم همکاری کنند، بنابراین یکی از وظایف و مسئولیتهای دولتها تأمین امنیت و حمایت جسمانی از قربانیان از جمله در مقابل هرگونه تهدید یا انتقامگیری گروههای جنایتکار است (Braspenning, 2006: 352)؛ زیرا تهدید یا ایجاد مخاطره برای سلامتی بزهدیدگان گذشته از آنکه بزهدیدگی جدید است، در برخی موارد به فرصت و سرعت اجرای عدالت زیان میرساند یا سایر قربانیان را از کمک به اجرای عدالت دلسرد میکند و مانع از ایفای نقش مناسب قربانی میشود، از این رو در پارهای از کشورها مثل فرانسه تهدید شاکی برای استرداد شکایت از زمرة جرایم (علیه عدالت قضایی) قلمداد میشود (کوشا، 1389: 39)."