چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی عامل های ارتباطی تاثیرگذار بر مشارکت زنان روستایی بخش آسارا در فعالیت های پس از برداشت محصولات کشاورزی می باشد. این پژوهش پیمایشی، از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه ی آماری مورد نظر شامل زنان روستایی 15 سال به بالا بخش آسارا می-باشد(2810N=). تعداد 120 نفر از زنان روستایی به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی بخش مشارکت زنان روستایی در فعالیت های پس از برداشت محصولات کشاورزی استفاده گردید که مقدار آن 94/0 بدست آمد. نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی نشان داد که مهم ترین عامل های ارتباطی منابع و داده های محلی می باشند و پس از آن، به ترتیب منابع و داده-های سازمانی و ارتباط جمعی می باشند که حدود 5/63 درصد از واریانس را تبیین کردند. نتایج تحلیل همبستگی نشان دادند که رابطه ای مثبت و معنی دار بین متغیر وابسته ی مشارکت در فعالیت های پس از برداشت و میزان استفاده از داده ها و منابع ارتباطی شامل منابع ارتباطی سازمانی و رسانه های جمعی وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام منابع و داده های سازمانی و منابع ارتباط جمعی، در مجموع 6/32 درصد از واریانس متغیر وابسته ی مشارکت زنان روستایی در فعالیت های پس از برداشت را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
هرچه امکان مبادله ی اطلاعات بین زنان در محیط روستا بیش تر باشد، به همان نسبت آگاهی های آنان توسعه یافته تر و امکان برنامه ریزی جهت انتقال دانش 1- Jethi 2 -Sidhu 3 -Bala & Sharam 4 -Ceyhan et al.
1- Rogers 2- Jethi 3 - Bala & Sharam امیری نژاد (١٣٨٠) نقش زنان روستایی در فرایند تولید چای در شهرستان لاهیجان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که بین سطح سواد، شرکت در دوره های آموزشی ترویجی و تعداد تماس با مروج و نقش زنان در تولید چای رابطه ی مثبت وجود دارد.
یافته ها اولویت بندی راههای ارتباطی و منابع اطلاعاتی مورد استفاده ی زنان روستایی در خصوص مشارکت در فعالیت های پس از برداشت ، در جدول ٢ نشان داده شده است .
جدول ٦- متغیرهای مربوط به هر یک از عامل ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته نام عامل متغیرها بار عاملی ملاقات های گروهی 0/862 دوستان 0/856 رهبران محلی 0/811 منابع یا راههای محلی تعاونی تولید 0/801 خویشاوندان 0/713 همسایگان 0/585 نشریه های محلی 0/557 کلاس های آموزشی ترویجی 0/791 منابع یا راههای سازمانی مرکز ترویج و خدمات کشاورزی 0/674 مروجان 0/501 رادیو 0/848 منابع یا راههای ارتباط جمعی تلویزیون 0/792 ماخذ: یافته های پژوهش میزان مشارکت زنان روستایی در فعالیت های پس از برداشت محصولات کشاورزی در جدول ٧ نشان داده شده است .