خلاصه ماشینی:
"تخصص در تولید کالای بخصوص در طول زمان و در نتیجه بسطمبادلات بازرگانی همهجانبه پدید آمده و در حقیقت نتیجه توزیع کار درسطح وسیع بینالمللی است افزایش قدرت تولیدی نه فقط شرط اولیه برایایجاد تخصص است بلکه در عین حال نتیجه اینگونه تخصص نیز میباشدزیرا فقط وقتی که احتمال افزایش قدرت تولیدی میرود کشوری ممکناست فعالیتهای تولیدی خود را در کالای بخوص متمرکز سازد و همچنینافزایش قابل ملاحظه قدرت تولیدی همانطوریکه در اقتصاد کارفرمائی نیزثابت گردیده است وقتی میسر است که در تولید کالای بخصوص کشور مربوطتخصص لازم را بمرور زامن و در اثر تجربه کافی کسب نموده باشد از طریقتوسعه تخصص در میان ملل جهان بازارهای وسیعتری بوجود آمده و در نتیجهزمینه برای پیشرفتهای فنی(بمنظور تولید بیشتر)فراهم میگردد یکی دیگر از نتایج تخصص بینالمللی اصل فایده مقایسهایست هدفدر اصل فایده مقایسهای افزایش قدرت تولیدی در کشورهای شرکتکنندهنیست بلکه از این طریق میتوان ساختمان عرضه کالاها مخصوصا کالاهایمصرفی را به نسبت تغییراتی که پیدرپی در ساختمان تقاضای داخلی پدیدمیآید تغییر داد و در نتیجه به آرزوی فرد فرد مصرفکنندگان و بطورکلیافراد جامعه البته بطور نسبی جامه عمل پوشانید زیرا معمولا کالاهای وارداتییک کشور آن دسته از کالاها هستند که یا امکانات تولید و تهیه آنها در داخلوجود ندارند و یا اینکه بطور کلی کشور واردکننده به این دسته از کالاهادر مقابل کالاهای صادراتی خویش اهمیت بیشتری قائل شده است این اصلحتی در بدویترین اجتماعات وجود داشته و اکنون نیز در همه جوامعوجود دارد."