خلاصه ماشینی:
"با این مقدمه مطلبی را که در عنوان مقاله گفتیم تکرار میکنیم آیا در کشور ما بازار فروشنسبتا وسیع برای جذب محصولات واحدهای صنعتی وجود دارد و آیا همپا و همزمان با احداثواحدهای صنعتی جدید برای بازار فروش محصولات این واحدها فکری شده است؟و آیا این مسئلهکه چنانچه بازار داخلی محصولات کارخانهها را جذب نکرد بکدام بازار خارجی باید رو آور شد موردتوجه قرار گرفته است یا خیر؟ قدر مسلم اینستکه بازار داخلی حداقل تا مدتی قادر بجذب همه محصولات کارخانههای-جدید الاحداث نخواهد بود بررسی عوامل این موضوع در حد این مقاله نیست و همینقدر میگوئیمکه پائین بودن قدرت خرید اکثریت مردم مجهز نبودن سازمانهای حمل و نقل و توزیع کالا هم از جهتراهها و هم از لحاظ وسایل پراکنده بودن جمعیت عدم دسترسی به بیشتر مناطق روستائی و عواملدیگر در مهیا نبودن بازار داخلی نقش موثر دارد مشکل کار اینستکه آماده کردن بازار داخلی کارآسانی نیست و اگر بخواهیم هریک از موانع فوق را رفع کنیم احتیاج بسرمایهگذاریهای سنگینو صرف وقت فراوان داریم و بهمین جهت است که میبینیم امروزه بسیاری از محصولات صنعتی داخلیبا اینکه اکثرا از نوع کالاهای مصرفی کمقیمت است ببازارهای دور کشور راه نیافته و تکاپو براییافتن بازار تازه پیوسته مورد توجه صاحبان کارخانهها بوده و هست."