خلاصه ماشینی:
"صنعتمدرنکشتیسازیژاپن صنعت مدرن کشتیسازی ژاپن تاریخچه غرورآمیزی دارد که سال1890 یعنی بهنگامیکه نخستین کشتی فولادی بآب انداخته شد مربوط می-شود در ظرف 12 سال اخیر این صنعت از نظر ظرفیت کشتیهائی که بآب انداختهدر جهان مقام اول را داشته است.
از پایان سال 1967 شش کارگاه کشتیسازی برای ساختن کشتیهائیبظرفیت 200000 تن در ژاپن وجود داشت یک نفتکش غولپیکر 300000تنی هماکنون در شرکت صنایع سنگین(ایشی کاواجیما-هاریما)و(میتسو-بیشی)در دست ساختمان است که بوسیله یک شرکت کشتیرانی معروف سفارشداده شده است،نخستین کشتی از بین شش کشتی با همین اندازه که در اوت1968 تکمیل خواهد شد 330 متر طول و 53 متر عرض و 32 متر ارتفاع از تهکشتی تا عرشه بالائی خواهد داشت.
تنها ازسال 1968 یعنی پس از پایان جنک اخیر بود که این کشور شروع بصدورکشتی بخارج نمود و تا 4 سال بعد از آن افزایش سریعی در تجارت کشتیمشاهده نشد و برای این منظور انگیزه خارجی نیز وجود نداشت و ممکنبود صنعت کشتیسازی ژاپن از پیشرفت بازماند،لیکن درگیری جنککرده در سال 1951 موجب برانگیختن فعالیت در صنعت مذکور گشت."