خلاصه ماشینی:
"تنها دلخوشی او در سرکلاس عده کمی از شاگردان بودند که ذوقو قریحهئی داشتند و باشوق و رغبت دستورهای او را بگوش گرفته،عمل میکردند او ببقیهشاگردان کاری نداشت و آنها هم هرچه میخواستند میکردند گاهی کلاس او بطوری شلوغمیشد که ناظم مجبور میگشت بانجا سری بزند و بچهها را آرام کند ولی در اواخر سال کمکمبچهها آرام میشدند وقتی با مقاومتی روبرو نمیشدند و وقتی بیاعتنائی او را میدیدند دیگرسروصدا نمیکردند و حتی باو و کار او علاقمند میشدند همانطور که قلممو را بدست گرفته بود،صحنههای مختلف زندگیش در نظرشمجسم میشدند روزهای کودکی یا ایام تحصیل،زحماتی که برای یادگرفتن فن نقاشی کشیدهبود تحمل محرومیتهائیکه برای بیشتر هنرمندان در اجتماعاتی که فرصت و حوصلهقدرشناسی ندارند وجود دارد،همه اینها بخاطرش میامدند با حالت بیقیدی و رخوتی بسیار سرش را بپشتی صندلی تکیه داده وقتی درست فکر کرددید از اینکه زندگی مجلل و راحتی ندارد زیاد متأثر نیست بیشتر تأثرش از این بود کهمشوقی نداشت او مثل همه عشاق هنر پابند مادیات نبود او مثل همه هنرمندانواقعی هنر را دوست میداشت و رنجی را که برای بوجود آوردن یک اثر خوب میبرد برای پولنبود تنها چیزی که حس میکرد بدان احتیاج دارد و در بهبودی کارش مؤثر است تشویق وتحسین بود او مثل همه نویسندگان،نقاشان،موسیقیدانان و سایر ارباب هنر که همه رنجمیبرند تا چیزی خوشایند مردم بوجود آورند بیک چیز دلخوش بود و آن قدردانی و شنیدنکلمات گرم تحسینآمیز از زبان آنها بود...."