چکیده:
تفاوت های زبانی مردان و زنان در جوامع زبانی مختلف، همواره مورد مطالعه پژوهشگران و زبان شناسان اجتماعی قرار گرفته است و در همه این جوامع میان این دو گونه زبانی، تفاوت هایی مشاهده شده است. مطالعات اخیر زبان شناسان بر روی جوامع زبانی کشورهای صنعتی، نتایج مطالعات گذشته را مبنی بر وجود تفاوت میان رفتار زبانی مردان و زنان، مورد تایید قرار داده است. در این مقاله که داده های آن بر پایه پیکره زبانی صورت می گیرد، تفاوت های جنسیتی در تعامل مکالمه ای گویشوران مرد و زن ایرانی، با توجه به متغیر زبان شناختی (کلامی) "میزان کلام" و با در نظر گرفتن دو عامل "موضوع و نسبت تعداد گویشوران مرد به زن" مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل آماری داده ها، تفاوت های قابل توجهی در توزیع الگوهای جنسیتی مشاهده می شود. نتایج این بررسی همچنین نشان می دهد که درباره دو عامل موضوع و نسبت تعداد گویشوران، تفاوت های قابل ملاحظه ای میان گویشوران مرد و زن وجود دارد. گویشوران مرد و زن با توجه به موضوع و دامنه اطلاعات خود پیرامون آن، تعامل مکالمه ای متفاوتی از خود نشان می دهند و تعداد گویشوران مرد نیز بر رفتار زبانی گویشوران مرد و زن تاثیر گذار می باشد.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله که دادههای آن بر پایهء پیکرهء زبانی صورت میگیرد،تفاوتهای جنسیتی در تعامل مکالمهای گویشوران مرد و زن ایرانی،باتوجه به متغیر زبانشناختی(کلامی)"میزان کلام"و با در نظر گرفتن دو عامل "موضوع و نسبت تعداد گویشوران مرد به زن"مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند.
به همین دلیل،نگارنده در این تحقیق،برای ارزیابی توزیع مدتزمان حرف زدن یک جنس خاص،از دو متغیر مستقل استفاده کرده است: الف)موضوع مکالمه (Topic) ب)نسبت تعداد گویشوران مرد و زن در موقعیت موردنظرتوزیع کلی میزان کلام براساس جنسیت در این پژوهش حدود 20 ساعت 9 دقیقه(دقیقا 7/1208 دقیقه)مکالمه در موقعیتهای مختلف1بهعنوان پیکرهء زبان،ضبط و جمعآوری شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شمارهء 2:درصد توزیع میزان کلام براساس جنسیت و موضوع در موضوعات اقتصادی و ورزشی نیز گویشوران مرد از مجموع کل مدتزمان،به ترتیب 3/98 و 5/91 دقیقه برابر با 78% و 4/78% تعامل انجام دادهاند که حدود چهار برابر مدتزمان گویشوران زن است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شمارهء 3:درصد میزان کلام براساس نسبت تعداد گویشوران مرد به زن در موقعیتهایی که تعداد گویشوران زن و مرد برابر بود(موقعیت 1 به 1)درصد توزیع مدتزمان مکالمه،الگویی را شبیه به توزیع کلی جنسیتی نمودار شمارهء 1 نشان میدهد.
نتیجهگیری اگرچه ممکن است تصور شود که رفتار زبانی گویشوران مرد و زن در ظاهر تفاوت زیادی باهم ندارند و یا تفاوتها تنها به سطح واژگان و آوایی محدود میشوند،اما بررسی و سطح زبان شناختی-کلامی در زبان فارسی میان دو جنسیت تفاوتهای زیادی وجود دارد و در حقیقت زنان و مردان زبان را با اهداف تعاملی متفاوتی بکار میگیرند."