خلاصه ماشینی:
"تجربۀ دیگر کشورها نشان میدهد که هویت و منزلت و به همان نسبت پتانسیل توسعه ایستگاههای قطار شهری،حتی ایستگاههایی که در طول یک خط قرار دارند،گاه تفاوتهای فاحشی دارد برنامهریزی برای ساماندهی ایستگاه باید با برنامهریزی برای ساماندهی محلۀ پیرامون ایستگاه همسو باشد در غیر این صورت اراضی پیرامون ایستگاهها همانطور که میتوانند به مکانهای جاذب،فعال و سرزنده تبدیل شوند،به همان میزان هم خطر تبدیل شدن به مکانی ترانزیتی و بیهویت و عبوری را دارند ازاینرو میبایست با دقتی بیشتر به این موضوع پرداخت نمونه توسعه ایستگاهها و اراضی پیرامون آن در ژاپن یکی از بهترین نمونهها برای بررسی یک رویکرد متعادل مترو بین توسعۀ شبکه حمل و نقل و توسعۀ زمین است در ژاپن ایستگاههای تعویضی که محل تغییر وسایل سفر مسافران درون شهری است،موضوع و زمینۀ بسیار مناسبی را برای توسعه فراهم ساخته و توسعه بسیار زیادی را به خود جذب کردهاند حتی در دوران فعالیت در بازار املاک نیز از ارزش این املاک کاسته نشده و اینها همچنان جاذب فعالیت بودهاند برای شناخت امکانات توسعه ایستگاهها میبایست به ویژگیهای زیر توجه کرد.
علاوه بر این،تنوع استفادهکنندگان از ایستگاهها ویژگی دیگر ایستگاههای قطار شهری به شمار میآید،به طوری که تقریبا همه اقشار اجتماعی هریک به دلیلی از شبکه قطار شهری استفاده میکنند در واقع استفاده کنندگان از آن از هر قشر و طبقهای هستند برخی از افراد طبقات مرفه به دلیل سهولت دسترسی به نقاط موردنظر از این وسیله استفاده میکنند،درحالیکه برخی از افراد طبقات ضعیف به دلیل مناسب بودن قیمت و هزینه آن به نسبت سایر وسایل حمل و نقل به آن روی میآورند؛و ایستگاه حمل و نقل ریلی مکانی است که در آن فعالیتهای مختلف صورت میپذیرد و میتواند به نوعی ارزش افزوده ایجاد کند بر این اساس،ایستگاه میتواند فضای اطراف را کاملا تحت تأثیر قرار دهد و نوع و ترکیب کاربریهای مستقر را عوض کند بالاخره برخی تنها به دلیل ایمنی با امنیت یا هردو موضوع به استفاده از آن تمایل نشان میدهند."