چکیده:
پژوهش حاضر جزو پژوهش های توصیفی–پیمایشی است که با هدف بررسی خلاقیت دانش آموزان استعداد درخشان مقطع دبیرستان در محیط کلاس درس انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش 1152 نفر دانش آموزان استعداد درخشان دبیرستان های بروجرد و خرم آباد بود که براساس جدول نمونه گیری مورگان تعداد 288 نفر دانش آموز (144 پسر و 144 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد خلاقیت (روایی 89.47)، پرسشنامه استاندارد محیط کلاس (روایی 90.30)، پرسشنامه استاندارد جو مدرسه (روایی 91%) و پرسشنامه محقق ساخته (روایی 87.90) استفاده گردید. براساس نتایج پژوهش کلیه فرضیات تایید شد بر این اساس میزان خلاقیت دانش آموزان بالاتر از حد متوسط جامعه مورد بررسی و نگرش آن ها نسبت به محیط کلاس و درس مطلوب بود و میزان خلاقیت دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر و نگرش دانش آموزان پسر نسبت به محیط کلاس و مدرسه مطلوب تر از دانش آموزان دختر بود.
خلاصه ماشینی:
از اینرو مسأله اصلی این پژوهش بررسی وضعیت محیط کلاس درس و مدرسه با سطح خلاقیت دانش آموزان استعداد درخشان استان لرستان می باشد.
در جدول ٣ نتایج آزمون t تک نمونه ای در زمینه بررسی وضعیت خلاقیت دانش آموزان استعدادهای درخشان ارائه شده است .
در جدول ٣ نتایج آزمون t تک نمونه ای در زمینه بررسی وضعیت رضایت دانش آموزان استعدادهای درخشان از جو عاطفی و یادگیری محیط کلاس و مدرسه ارائه شده است .
در بررسی نتایج فرضیه دوم پژوهش نیز آزمون t تک گروهی نشان داد که دانش آموزان استعدادهای درخشان از جو عاطفی و یادگیری محیط کلاس و مدرسه رضایت بالایی دارند.
The Relationship among Creative, Critical Thinking and Thinking Styles in Taiwan High School Students, Journal of instructional Psychology.
The study of the evolution of thinking styles in the students and their relationship with creativity and academic achievement.
The Relationship between Creativity and Personality Characteristics of High School Students in Tehran, quarterly journal of Educational innovations.
The contrastive study of the relationship between the thinking styles of high school male and female students and their academic achievement.
The study of the relationship between thinking styles and academic achievement of the students.
The study of the relationship between creativity and ways of dealing with stress, Journal of Educational and Psychological Research.
The relationship of thinking styles and creativity of male and female students in Payame Nour University: The first National conference of the findings of cognitive sciences, Tehran.