چکیده:
روایات اهلسنت که بیانگر شأن و یا مکان نزول آیه اکمال هستند به طور کلی به دو قسم، روایات عرفه و روایات غدیر، تقسیم میشوند که توضیح و تفصیل روایات قسم اول در شماره 32 این مجله گذشت. این نوشتار در نظر دارد ابتدا طرق روایات غدیرخم را به طور کامل شناسایی کند و منابع و مآخذ هر کدام از روایات را بیان دارد و پس از جمعآوری شبهات و برخی اشکالاتی که راجع به متن و سند این سلسله از روایات مطرح گردیده، به نقد و بررسی آن شبهات بپردازد و نهایتا با وارد ندانستن شبهات، صحت و اعتبار این روایات را به اثبات رساند. بسیاری از مفسران و صاحب نظران اهلسنت خواستهاند با چشم پوشی از روایات غدیر و القای برخی از شبهات بر آن، بر صحت و اعتبار روایات غدیر خدشه وارد کنند و آن را کم رنگ نشان دهند تا بتوانند تنها روایات عرفه را بپذیرند که هیچگونه اشارهای به نزول آیه اکمال در شأن حضرت علی( ندارند.
The Sunnite traditions as to the status of the “Ikmal verse” are generally divided into two categories: traditions on ‘Arafeh and those of al-Ghadir. The explanation of the former came in this magazine No. 32. Now it is time to examine the latter traditions. Having thoroughly identified the narrators of al-Ghadir، this article mentions the references of each tradition then it goes to clear some doubts as to both the chain of transmitters and the text of these traditions ending at last in the examination of them. It is mentioned that many Sunnite scholars and interpreters of Qur’an wanted to overlook the tradition of al-Ghadir and sow the seeds of doubt on the issue in order to undermine the authenticity of those traditions thus they could embrace the traditions of the former category which gives no hint at the revelation of the “Ikmal verse” on holy Imam Ali.
خلاصه ماشینی:
"مقدمه طرق شناسی روایات غدیرخم گرچه روایات غدیر که دلالت بر نزول آیه اکمال در شأن حضرت علی( در روز غدیرخم دارد، به مانند روایات عرفه در معتبرترین کتب روایی اهلسنت چون صحیحین ذکر نشده است، ولی مسلما عدم ذکر آن در این دو منبع بدین معنا نیست که این دسته از روایات مطرود و یا غیر مقبول تلقی شود 1 ، چرا که دیگر بزرگان اهلسنت این دسته از روایات را حداقل (آن مقدار که ما به آن رسیدیم) با چهارده طریق در آثار روایی خود نقل کردهاند که همگی حکایت از اهمیت و اعتبار آن دارد.
5. روایت خطیب بغدادی عن أبیهریرة قال من صام یوم ثمان عشرة من ذی الحجة کتب له صیام ستین شهرا وهو یوم غدیرخم لما أخذ النبی( بید علیبن أبیطالب فقال ألست ولی المؤمنین قالوا بلی یا رسولالله قال من کنت مولاه فعلی مولاه فقال عمربن الخطاب بخ بخ لک یابنأبی طالب أصبحت مولای خطیب بغدادی بعد از اینکه روایت عبدالله بشران (که دلالت بر نزول آیه اکمال در غدیر دارد) را در روایت شماره (5) نقل میکند، در ادامه روایت مورد بحث را از «ازهری» نقل میکند.
پاسخ شبهه چهارم (عدم ثبت در صحیحین) یکی از شبهات رایج دیگری که از طرف بسیاری از بزرگان در نقد برخی از احادیث، از جمله احادیث موضوع بحث مورد استفاده قرار میگیرد و البته چندان مبنای علمی نیز ندارد، این است که عدم ذکر روایت در صحیحین را دلیل بر ضعف آن روایت تلقی میکنند، و به عکس، روایاتی را که بخاری و یا مسلم نقل کرده باشند بدون هیچگونه توفقی میپذیرند، و آن سندی بر صحت آن روایت میدانند گرچه این مبنی میتواند بالاجمال درست باشد اما مبنی قرار دادن آن به عنوان یک اصل، و بلااستثنا محل تأمل و مناقشه است."