چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مطالعة کیفیت خدمات آموزشی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران، با استفاده از مدل سروکوال است. جامعة آماری تحقیق شامل دانشجویان کارشناسی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران است که بر اساس جدول مورگان، 160 نفر از آنها به صورت تصادفی، به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای بود که کبریایی (1384) به روش سروکوال تهیه کرده بود و روایی و پایایی آن نیز تایید شد (87/ 0α=). برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری t زوجی، t مستقل، آنووا و آزمون تعقیبی LSD استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد در پنج بعد کیفیت خدمات آموزشی (تضمین، پاسخ گویی، هم دلی، اطمینان، ملموس) بین وضع موجود و وضع مطلوب شکاف معنیدار و منفی وجود دارد. بیشترین شکاف کیفیت مربوط به بعد تضمین و کمترین آن مربوط به بعد ملموس است. بررسی عوامل جمعیت شناختی نیز نشان میدهد شکاف کیفیت خدمات آموزشی در دانشجویان زن، به صورت معنیداری کمتر از دانشجویان مرد است، همچنین شکاف کیفیت خدمات گزارش شده در دانشجویان سال چهارم، به صورت معنیداری بیش از دانشجویان سال دوم و سوم است. مقایسة شکاف کیفیت خدمات در عبارت های پرسشنامه، نکات ارزشمندی برای تعیین استراتژیهای بهبود کیفیت در بر دارد.
خلاصه ماشینی:
"میانگین نمرات ادراک،انتظار و شکاف کیفیت در هر یک از عبارات مربوط به کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون t زوجی(جدول 2)نشان میدهد در تمام ابعاد مربوط به کیفیت خدمات آموزشی، بین وضع موجود و مطلوب،شکاف معنیدار و منفی وجود دارد.
بررسی عبارتها نشان میدهد هفت مورد از هشت عبارتی که بیشترین شکاف منفی کیفیت خدمات آموزشی را از نظر پاسخ دهندگان داشتهاند به استادان مربوط میشود که عبارتند از: تناسب آموزشها با موقعیتهای شغلی در جامعه(2/81-)،اعلام ساعتهایی از سوی استادان برای مراجعۀ دانشجویان(2/26-)،آگاه نمودن دانشجو از نتایج ارزیابیها از وی(2/16-)، انعطافپذیری استادان در مواجهه با شرایط خاص هر دانشجو(2/13-)،اختصاص وقت،خارج از ساعت کلاس به دانشجویان(2/12-)،برخورداری اساتید از دانش و تخصص کافی(2/11-)، تسهیل بحث و تبادل نظر در کلاس توسط استاد(2/10-)و کسب نمرۀ بیشتر در صورت تلاش بیشتر(2/07-).
با توجه به شکاف منفی کیفیت در هر پنج بعد خدمات آموزشی،به مسئولان دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران پیشنهاد میشود برای کاهش شکاف بین وضع موجود و مطلوب،در صورت امکان،دروسی در برنامۀ دانشجویان گنجانده شود که آنها را برای موقعیتهای شغلی آتی آماده کند،تدریس دروس دورۀ کارشناسی از استادان خبره و مجرب استفاده شود،امکان دسترسی دانشجویان به استادان در ساعتهایی خارج از کلاس درس فراهم شود و کارگاههایی برای آشنایی اعضای هیئت علمی و کارکنان آموزشی یا اصول بهبود کیفیت برگزار شود."