چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه اثربخشی آموزش ابراز وجود و آموزش مهارت حل مساله بر میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. روش نمونه گیری در این پژوهش به شیوه نمونه گیری در دسترس و گمارش تصادفی است . نمونه پژوهش 45 نفر از زنان متاهل بودند که میزان رضایت زناشویی آن ها پایین بود که به شیوه تصادفی در سه گروه قرار گرفتند و برای گروه های آزمایش (١) و گروه آزمایش (٢) به ترتیب کلاس های آموزش مهارت حل مساله و آموزش ابراز وجود برگزار شد. که این آموزش ها در ده جلسه آموزش گروهی یک ساعته ارائه شد، اما گروه سوم ،گروه کنترل، هیچ آموزشی را دریافت نکرد. همچنین آزمون رضایت زناشویی انریچ در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از سه گروه گرفته شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش های مهارت حل مساله و مهارت ابراز وجود برافزایش میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن موثر هستند و همچنین بین میزان تاثیر آموزش مهارت حل مساله و آموزش مهارت ابراز وجود بر میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن تفاوت معناداری وجود ندارد. شایان ذکر است که بعد از ٢ ماه پیگیری انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش های مهارت ابراز وجود و مهارت حل مساله همچنان اثرات خود را حفظ کرده اند.
خلاصه ماشینی:
نمونۀ پژوهش ٤٥ نفراززنان متأهل بودندکه میزان رضایت زناشویی آن هـاپـایین بود که به شیوة تصادفی در سه گروه قرار گرفتند و برای گروه های آزمـایش (١)و گـروه آزمـایش (٢)بـه ترتیب کلاس های آموزش مهارت حل مسأله و آموزش ابراز وجود برگزار شـد.
نتایج به دست آمده نـشان داد کـه آمـوزش هـای مهـارت حـل مـسأله و مهارت ابراز وجود برافزایش میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن مؤثر هـستندوهمچنـین بـین میـزان تأثیر آموزش مهارت حل مسأله و آموزش مهارت ابراز وجود بـر میـزان رضـایت زناشـویی دانـشجویان زن تفاوت معناداری وجود ندارد.
به طورکلی براساس نتایج پژوهش هـای پیـشین افـرادی کـه در روابـط زناشـویی خـود بـا مشکلات مواجه هستند از مهارت های اجتماعی لازم مانند ابراز وجود یـا مهـارت حـل مـسأله برای برقراری روابط اجتماعی مناسب بهره مند نیستند.
نتایج این پژوهش بـا یافتـه هـای کریستیان و همکاران (٢٠٠٢؛به نقل از دیبائیان ۱۳۸۴)همسو اسـت ، مبنـی بـر ایـن کـه آمـوزش مهارت حل مسأله افزایش رضایت زناشویی را باعث می شود.
فرضیة سوم پژوهش عبارت بود از این که «بین میزان تأثیر آموزش مهـارت حـل مـسأله و آموزش ابراز وجود بر میزان رضایت زناشویی دانـشجویان زن تفـاوت وجـود دارد» تجزیـه و تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده در خصوص این فرضیه که در جدول (۶) آمـده اسـت نشان دهندة این مسأله است که بین میانگین نمرات آزمون رضـایت زناشـویی انـریچ دو گـروه آزمایش (١) و آزمایش (٢) تفاوت معنـاداری وجـود نـدارد (<P).