خلاصه ماشینی:
"2. تصریح به اینکه همۀ انسانها بندگان خداوند سبحانهستند و هیچ کسی بنده و بردۀ دیگری نیست(و آنچه کهدر دورانهای باستان جریان داشته پدیدهای غیر طبیعیبوده که همۀ مسائل اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی رسمیو سیاسی را روبنای خود قرار داده بود)یک حقیقت بسیارعالی انسانی است که همۀ انسانها باید از آن مطلع باشندو به همین جهت بود که اسلام با منطقیترین راه،کهعبارت بود از ریشیه کن کردن تدریجی بردگی و بندگی،این پدیدۀ خلاف اساسیترین حقوق بشری را که«آزادی»است از بین برد.
تفاوتهای دو نظام حقوق بشر از دیدگاهاسلام و از دیدگاه غرب 1-بدان جهت که انسانها علاوه بر مسؤولیت درساختن سرنوشت تکاملی خود از دیدگاه اسلام،مسئولحقوق ثابت شدۀ جامعۀ خود نیز هستند،لذا هیچ کسنباید از آزادی قلم و بیان و ابراز عقیده و مذهب بدونهیچ قید و شرطی استفاده کند و موجبات اختلال درزندگی مطلوب مردم جامعه را فراهم آورد.
از اینجا و با نظر به مجموع منابع اسلامی از یک سو،وبا توجه دقیق به محتویات دیگر عقاید و مکاتب از سویدیگر،میتوان پاسخ این سؤال را که چرا اسلام باتغییر دادن مذهب اسلام مخالف است،با اینکه خود راحامی آزادی میداند،بیان نمود که بدان جهت که اسلامجامع امتیازات انسانی همۀ ادیان حقۀ الهی و تأمین کنندۀهمۀ حقوق و آزادیهای مسؤولانه بشریت است،لذاتغییر دادن عقاید اسلامی به مذاهب دیگر نه تنها موجببه دست آوردن امتیازی نمیگردد بلکه باعث از دست دادنامتیازات زندگی با«حیات معقول»میشود که حیاتاساسی اسلام است و وقتی که ما میگوییم«اسلام»،در حقیقت،میگوییم«دین حضرت ابراهیم خلیلعلیه السلام»که جامع امتیازات ادیان مسیحی و یهودی وزرتشتی و صائبان و دیگر مذاهبی است که به سند الهیمنتهی میشوند."