چکیده:
جلب اعتماد مردم و ایجاد رضایت مندی در آنها، تأثیر بهسزایی در موفقیت پلیس دارد. کلانتریها با استفاده از مشارکت افراد و سکنه محلی، اعضاء شوراها، هیئت امنای مساجد، روحانیون، هیاتهای علمی و دانشـگاهی و استفاده از نقـطه نظـرات آنها، بر مشکلات امنیتی و انتظامی محدوده استحفاظی وقوف یافته و با سهیم نمودن مردم در امنیت، میتوانند بیش از پیش در برقراری نظم و حفظ امنیت موفق باشند. این پژوهش با هدف شناسایی مشکلات و موانع پیش روی مشارکت مردمی با کلانتریها و اولویت بندی آنها طراحی و اجرا گردیده است. جامعه آماری، کارکنان کلانتریهای شمال شرق تهران میباشد. که به صورت تصادفی ساده تعداد 106 نفر به عنوان جامعه نمونه تحقیق به عمل آمد و با استفاده آزمون t دادههای پژوهش تجزیه و تحلیل شد. پس از اولویت بندی موانع و مشکلات با آزمون فریدمن موانع مشارکت مردم با کلانتریها به ترتیب عبارتند از: آموزش کارکنان، منابع و امکانات کلانتریها، آموزش همگانی، ساختار و تشکیلات پلیس، فرهنگ اجتماعی مردم، و فرهنگ سازمانی پلیس.
خلاصه ماشینی:
در اينجا مهمترين سؤالي که که مطرح مي باشد اين است که : موانع و مشکلات موجود در جلب مشارکت هاي مردمي در کلانتري ها کدامند؟ و اولويت آن ها چگونه است ؟ فرضيات اين تحقيق براساس تجربيات خدمتي و تئوري هاي نظري محقق به دست آمده است ، که شامل شش فرضيه به شرح زير است : ١– بين فرهنگ سازماني پليس و ضعف جلب مشارکت هاي مردمي رابطه معناداري وجود دارد.
يافته ها ١- فرضيه اول : بين فرهنگ سازماني پليس در کلانتري ها و جلب مشارکت هاي مردمي رابطـه معني داري وجود دارد.
٣- فرضيه سوم : بين منابع و امکانات پليس و جلب مشارکت هاي مردمي رابطه معني داري وجود دارد.
پيشنهادهاي اجرايي : با توجه به نتايج بدست آمده از تحقيق در رابطه با موانع و مشکلات مشارکت با مردم و اولويت آموزش کارکنان پيشنهاد مي گردد که کارکنان کلانتري ها در خصوص علوم اجتماعي و ارتباطات و چگونگي تعامل مؤثر با مردم دوره ها و آموزش هاي لازم را ببينند و گزينش و استخدام آن ها از رده هاي تحصيلي بالاتري صورت گيرد.
پيشنهادهاي پژوهشي : ١- با توجه به اينکه جامعه آماري اين تحقيق کارکنان کلانتري هاي شمال شرق تهران بزرگ است ، پيشنهاد مي گردد جهت پژوهش ديگري از شهروندان تهران در رابطه با موانع و مشکلات مشارکت آنان با کلانتري ها بعمل آيد.