چکیده:
روسیه از جمله کشورهایی است که دستخوش فساد فراگیر و سیستماتیک در دستگاههای حکومتی است. تلاش دولتهای مختلف روسیه نیز نتوانسته دامنه این فساد را کاهش دهد. در این مقاله ضمن بررسی ماهیت، ریشهها و پیامدهای فساد و همچنین نقد راهبردهای مبارزه با آن در روسیه، استدلال میشود موفقیت تلاشهای مبارزه با فساد در این کشور در گرو تقویت جامعه مدنی و مشارکت بخشیدن به آن در امر مبارزه با فساد، و ایجاد مرزبندیهای روشن بین بخش دولتی و بخش خصوصی است.
Systematic and Widespread Corruption; A Problem in Russia’s Transition Period Russia is among those countries that are grappled with widespread and systematic corruption in state organizations. Meanwhile، different Russian governments have failed to reduce the scope of corruption. This article studies nature، roots and repercussions of corruption and analyzes approaches to combat it in Russia. The paper reasons that success of these approaches hinges on strengthening civil society، its involvement in the process and defining clear boundaries between public and private sectors.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ضمن بررسی ماهیت، ریشهها و پیامدهای فساد و همچنین نقد راهبردهای مبارزه با آن در روسیه، استدلال میشود موفقیت تلاشهای مبارزه با فساد در این کشور در گرو تقویت جامعه مدنی و مشارکت بخشیدن به آن در امر مبارزه با فساد، و ایجاد مرزبندیهای روشن بین بخش دولتی و بخش خصوصی است.
تحلیلگران مسایل روسیه پیشنهاد میکنند برای غلبه بر فساد در این کشور این اقدامها انجام شود: افزایش شفافیت و پاسخگویی در تمامی لایههای حکومتی، توسعه فشارها و اعمال محدودیتهای قانونی در مقابله با فساد، ایجاد و بکار بستن ساز و کارهای تشویقی برای رفتارهای مناسب، تسهیل فرایند خصوصی سازی و تقویت جامعه مدنی.
اگرچه ممکن است فساد موجب رهایی از برخی فرایندهای دست و پاگیر و در نتیجه انجام سریع برخی امور شود، اما باید توجه داشت که این امر به قیمت بهخطر افتادن سلامت نظام قانونی و سایر پیامدهای مصیبتبار انجام میشود و در ارتباط با افکار عمومی، اعتبار دولت را در نظر شهروندان و همچنین جامعه بینالمللی خدشهدار میکند (Karapetian, .
جدول شماره 3: شاخصهای رقابتپذیری در روسیه مؤسسات عمومی، قراردادها و قوانین نرخ 2004(در بین 104 کشور) نرخ 2005(در بین 117 کشور) استقلال قضایی 84 102 کارآمدی قانونگذاری 80 95 حفظ حقوق مالکیت 88 108 حفظ حقوق مالکیت معنوی 84 105 محبوبیت مقامهای دولتی 85 106 بوروکراسی 89 90 قابلیت اتکا به ضمانت اجرای قانونی 90 99 وزن جرایم سازمان یافته در تجارت 88 101 کیفیت نهادهای بازرسی و استانداردهای حسابرسی 81 89 نقش مالیات مانند مشوقی برای کار و سرمایه گذاری 73 81 آزادی مطبوعات 84 96 (World Economic Forum, 2004-5) فساد مقامهای عمومی باعث رشد جرایم سازمانیافته میشود.