خلاصه ماشینی:
"تطبیق اسرار نماز با انسانشناسی و سیرانسان در قوس صعود و نزول(معراج)محور اصلی این مقاله را تشکیل داده است.
اگر بیان شهادت،اقرار به تسلیم شدن در مقابل حب و رحمتخداست پس نماز توصیهشدهترین فعالیت جسمانی از سویخداوند میباشد که به این امر(شهادت)اضافه شده است.
اما این امر به برقرارییک رابطهی محکم و استوار با کانون الهی و چنگ زدن بهریسمان الهی و بازگشت تمام فعالیتهای متفرقه و پراکندهیجسم و نفس به خداوند بستگی دارد.
این واقعیت کههرفردی که نماز را اقامه میکند در تثبیتکمترین[میزان از]تمرکز حواس میکوشد،دقیقا مانند حقیقت زندگی بشر است که اثباتیبرحضور روح میباشد.
طبق نظریۀ پذیرفته شدۀ عمومی،معراج پیامبر(ص)جسمانی بوده8و به عبارت دیگر،کمال بشر به ابعاد معنوی،نورانی و نامرئی محدود نمیشود بلکه[همچنین]این امر بهبعد مادی،تیره و مرئی نیز مرتبط است چون صورت الهیصفات خاصی را ظاهر میکند که مستلزم شکل مادی است.
9این بسیار قابلتوجه است که قرآن فعل«سجده کردن»را اغلب اوقات درداستان به سجده افتادن ملائکه در مقابل آدم به امر خداوندو سرپیچی شیطان از انجام این دستور به کار میبرد.
سجدهدر مقابل خداوند،اذعان به برتری مقام اوست و بدین ترتیبشخص تسلیم بودن کامل خود را چه از نظر روحی و چهجسمی در برابر امر خداوند نشان میدهد.
رکوع نشاندهندۀ این نکته است که بندهتمام ادعاهایی که مبنی براحساس مالکیت براین اندامهاباشد را رد کرده و صرفا ریشۀ تمام آنها را در خدا[مالکحقیقی]میداند.
سجده[نماد]بازگشت از معراج و نشانۀ تحقق کاملی از صورت الهی وبقا در صفات خدا بعد از گسستن از تمامی صفات خود است."