چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، کشف و تعیین رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه در محیط وب است. روش: روش تحقیق بهکار گرفته شده در بخش کمی، پیمایشی بوده و در بخش کیفی نظریهپردازی دادهبنیاد است. تحلیل دادهها با استفاده از ویرایش 11 نرم افزار اس. پی. اس. اس در بخش تحقیق پیمایشی و در بخش کیفی با استفاده از نظریهپردازی دادهبنیاد متاثر از الگوی مهو و تیبو انجام شده است. یافتهها: پژوهش حاضر در خصوص میزان آشنایی دانشجویان با روشها و ابزارهای جستوجو، میزان آشنایی دانشجویان با انواع منابع وب، و رفتار اطلاعیابی دانشجویان رشتههای مختلف در سطوح جستوجو، دستیابی و پردازش به نتایج معنیداری دست یافت. همچنین دادههای حاصل از آزمون لون نشان داد که رفتار اطلاعیابی دانشجویان رشتههای فنی در سطح بالا و رشتههای کشاورزی و علوم انسانی در سطح پایین است. در بخش کیفی، نتایج نشان میدهد که الگوی اطلاعیابی مناسب دانشجویان دارای هشت مرحله است که سه مرحله شروع، پیگیری و مرور در سطح جستوجو، دو مرحله گزینش و بهروزرسانی در سطح دستیابی، و سه مرحله فایل کردن، آرشیو کردن و سازماندهی اطلاعات در سطح پردازش میباشد. اصالت/ ارزش: بر اساس تحقیقاتی از این دست می توان به پیش بینی نیازهای اطلاعاتی و تسهیل مسیرهای اصلی دسترسی کاربران به منابع پرداخت و به کاربران کمک کرد تا با اتلاف وقت کمتر و بهرهوری بیشتر به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.
خلاصه ماشینی:
"اسدی(1383)در پایاننامۀ خود با مطالعۀ تأثیر استفاده از اینترنت بر رفتار اطلاعیابی پژوهشی اعضای هیئت علمی رشتههای مختلف دانشگاه تهران با تأکید بر سه حوزۀ علوم انسانی،علوم پایه و فنی و مهندسی پرداخت.
طبقات مفهومسازی شده حاصل از ترکیب مفاهیم مربوط به هر طبقهدر مرحله جستوجوی اطلاعات(شروع)در گروه فنی (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نظرات دانشجویان در این مرحله میتوان نتیجه گرفت که کار اطلاعیابی بامرحلۀ انتخاب موضوع آغاز میشود.
عوامل مؤثر بر جستوجوی اطلاعات نزد دانشجویان تحصیلات تکمیلیدانشگاه رازی با استفاده از کدگذاری محوری (به تصویر صفحه مراجعه شود)پرسش دوم پژوهش به این مسأله میپردازد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهرازی در سطح دستیابی(شامل مؤلفههای تمایزیابی و کنترل)چه فعالیتهایی را انجام میدهند.
طبقات مفهومسازی شده حاصل از ترکیب مفاهیم مربوط به هر طبقه در سطح دستیابی(مرحلۀ گزینش) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مفاهیم انتزاعی در جدولهای 4 و 5 بیانگر آن است که تعداد زیادی از پاسخگویان بههنگام دستیابی به اطلاعات پس از مرور بر روی آنها،اطلاعات مطلوب را گزینش و در عینحال روزآمدسازی را که با واژۀ کنترل به عنوان یکی از مؤلفههای سطح دستیابی معرفی شده،انجام میدهند.
طبقات مفهومسازی شده حاصل از ترکیب مفاهیم مربوط به هر طبقه در سطح پردازش (به تصویر صفحه مراجعه شود)مفاهیم انتزاعی موجود در جدولهای 7 و 8 نشان میدهد که تعدادی از دانشجویان پس ازبازیابی اطلاعات مورد درخواست آنها را ذخیرهسازی نموده و اگر اطلاعات به دست آمدهراضیکننده بود به جستوجوی خود پایان میدهند."