خلاصه ماشینی:
"همه میدانیم که جنبش مارکسیستی به تمام نقاط عراق کشیده شده بود،حتی بهشهرهای مقدس،مانند کربلا و نجف و جنوب عراق،اما از آنجا که در آن زمان اینارتباط،عاطفی و احساسی به شمار میرفت و در واقع،ارتباط میان رهبرانی چونمارکس و لنین بود،وقتی دولت و حاکمیت و برخی جریانهای ملیگرا متوجهموضوع شدند و دولت نیز به آن ضرباتی وارد کرد،این جریان فکری افول کرد،زیرا اینارتباط عاطفی و احساسی بود.
ممکن است افرادی داشته باشیم،حتی درایران با همه جای دنیا که افکار خاصی دارند اما ویژگیهای یک جریان فکری را ندارند جریانهای فکری اسلامی عربستان در ادامه شیخ الخنیزی از فضلای کشور عربستان در تبیین جریانهای فکریاسلامی در عربستان گفت:در حقیقت در عربستان نیز دو جریان اصلی وجود دارند،جریان اول،جریان اسلامی شیعی،و جریان دوم جریان اسلامی سنی.
سوال از استاد الحسنی آیا جریانهای اسلامی را میشود در یک چارچوب فکری منسجم جمع کرد کهبتوانند در برابر چالشهای دنیای اسلام،یکپارچه و هماهنگ عمل کنند یا نه؟ پاسخ:میان اینکه ما تمام جریانهای اسلامی شیعه،سنی و کردی را به دیدگاهواحدی برسانیم و یا اینکه تمام این جریانها روی نقاط مشترک اتفاق نظر نمایند تادر برابر خطرات مقابله کنند،تفاوت فراوانی وجود دارد.
این پایگاه هم در میان عموم مردم و همدر میان نخبگان مانند وکلا،دانشگاهیان و پزشکان مشاهده میشود،اما درباره میزانپایگاه مردمی جریانها در مراکش باید به این مسأله اشاره کرد که در حالحاضر«حرکه العدل و الاحسان1»از میان جریانهای اسلامی بیشترین نفوذ را درمراکش و حتی در خارج از کشور دارد."