خلاصه ماشینی:
رمانهای مودیانو،به عبارت بهتر سبک نویسندگی او،چندین ویژگی دارد که اگرچه هیچکدام از آنها به تنهایی ویژگی منحصربهفردی به حساب نمیآیند،و برایشان نمونههای دیگر،و گاه حتّی بهتری، میتوان پیدا کرد،امّا مجموع این ویژگیها و ترکیب خاص آنها، منجر به سبک خاص و جالب توجّه او شده است،و باعث شده مودیانو نویسندهای خاص با سبکی خاص تلقّی شود.
این *محلّۀ گمشده *نوشتۀ پاتریک مودیانو،ترجمۀ اصغر نوری *تهران:افراز،چاپ اوّل،1389 (به تصویر صفحه مراجعه شود) گرمای خفهکننده گاهی با تلنگرهای کوچک به صورت موقّتی شکسته میشود،و این لحظاتی است که نوستالژیای گذشته راوی را احاطه میکند،و او خود را لحظهای در گذشته میبیند-و نه اینکه گذشته را به یاد بیاورد-؛مثل خانۀ وکیلی که دوست سالهای دورش بوده و حالا خنک است،و شربت پرتغالش همیشه به راه:«کلید را توی قفل چرخاندم.
شاید برای گریز از گرمای زمان حال است که راوی هرچه بیشتر به زمان گذشته و خنکای آن پناه میبرد،و در آن غرق میشود.
در رمان محلّۀ گمشده راوی در خیابانها و کوچههای پاریس سرگردان است،تا شاید بتواند یک بار دیگر این شهر را بشناسد،و آن را از آن خود کند:«از این به بعد با این شهر بیگانه بودم.
این مسئله برای مودیانو آنقدر اهمیت دارد که گاهی عنوان رمانهایشس را هم از میان نام مکان و خیابانهای پاریس انتخاب میکند.
نویسنده برای فاصلهگذاری بین این رمان و رمان اصلی، که ماجرای راوی در زمان کنون است،از رمان حال استفاده میکند.
شاید همین سرگردانی است که باعث میشود مسئلۀ خانه در رمانهای مودیانو اهمیت بسیار پیدا کند.