خلاصه ماشینی:
نقد و بررسی رماندر خرابات مغان در گسترۀ فرهنگ و هنر معاصر ایران،داریوش مهرجویی نامی آشنا،مؤثر و حتی برای برخی نوستالژیک است.
» خرده روایتهای اثربخش شیوا مقانلو،مبحث روایت در رمان در خرابات مغان را سرآغاز سخنخود قرار داد:در این اثر،راوی اول شخص،بار روایت را بر دوش دارد.
یعنی نویسنده و به دنبال او راوی،خرده روایتهایجذاب خود در ارتباط با درونیات انسان،عشق،تفاوتهای فرهنگی،مسائل اجتماعی و نکاتی از این دست را در قالب این خرده روایتهابیان میکنند که بایستی با نگاهی تدوینگر در بستری منظم به یکدیگرمتصل باشند،تا در پایان متنی منسجم پیش روی مخاطب قرار گیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *در خرابات مغان *داریوش مهرجوئی *1391،تهران:نشر قطره مقانلو،با توجه به آرای دلوز،مقولۀ تدوین در سینما را بررسی کرد:تدوین،در سینمای کلاسیک،تا پیش از جنگ دوم جهانی،شکل وصورتی مکانیکی داشته است؛به این معنا که تدوینگر با در نظر داشتناطلاعات مربوط به یک پلان،پلان دیگر را آغاز میکرده است.
این اثر جذابیت خود را از خرده روایتهایشمیگیرد؛اما در راستای بحث انطباق ساختار در سینما و ادبیات بایدگفت،تدوینگر درونی این رمان،در پرداخت ریتم و نظم و الگوی زمانی-وجهی مشخص،در ارتباط با جزئیات خرده روایتها،موفق نبودهاست.
اما اگر هولدن کالفیلد و حمید هامون رادر نظر داشته باشیم،محمود ملکی نمیتواند چنین مسیری را دنبالکند،چرا که این دست کشمکشها،شخصیت را در فضایی فانتزی و یاپارودی قرار میدهند.
ساختار روایی در رمان در خرابات مغان،مبحث دیگری بود که دکترنجومیان آن را مورد بررسی قرار داد:این اثر از منظر لحن،راوی و...
توجهبه تفاوتهای اساسی بین سینما و رمان نیز در بررسی این اثر مفید فایدهاست.