خلاصه ماشینی:
به گفتۀوی:حاج میرزا زین العابدین شیروانی،با لقب طریقتی«مستعلیشاه»و تخلص شعری«تمکین»،در شماخی آذربایجان کنونیبه سال 1193 متولد شد،در پنج سالگی همراه خانوادهاش به کربلامهاجرت کرد،تا هفده سالکی در محضر پدرش و علما،علومرسمی را آموخت و پس از آن با عرفا آشنا شد و مسیر زندگیاشتحت تاثیر آنها قرار گرفت.
وی بخشی از متن کتاب بستان السیاحه را قرائت کرد و حاضرانرا به این مهم توجه داد که سفرهای حاج میرزا زین العابدین تنهااز باب التذاذ شخصی بوده است.
وی با اشاره به ویژگیها و مختصات کارهای پژوهشی،کارحاج زین العابدین را به عنوان پژوهشی در حوزه مردمشناسی کهشاخهای از علم انسانشناسی است،مهم ارزیابی و آن را ذخیرهایبرای فرهنگ ایرانی تلقی کرد و ادامه داد:در قیاس بستان السیاحهبا دیگر کارهایی که در این حوزه انجام شده به خوبی درمییابیمکه گرایش مؤلّف آن به رعایت آنچه ما امروزه به عنوان علم از آنیاد میکنیم بیشتر از دیگر پژوهشگران این حوزه است.
اگر بخواهیم سلوک معنوی حاج میرزا زین العابدین را دربستان السیاحه مورد مطالعه قرار دهیم،وارد عالم دیگری میشویمکه با عالم علمی هیچ تناسبی ندارد.
پازوکی به بروز تحولی در این زمینه،متعاقبسفر معصوم علیشاه از هند به ایران و شرح و بررسی آن دربستان السیاحه که مطابق اصول اخلاقی و علمی صورت گرفته،اشاره کرد.
وی در پایان با اشاره به نوع نگاه حاج میرزا زین العابدین بهغرب و تمدن غربی،خواندن این اثر را ضروری دانست و افزود:بستان السیاحه به غرب و تمدن مدرن اشاراتی دارد؛بهطور معمولدر آن زمان،کسانی که به غرب توجه داشتند،یا بهطور کاملآن را مورد نفی قرار میدادند یا به عکس.