خلاصه ماشینی:
"اصل در این ساختار،وجه به آزادی و تکریم منزلت انسانی مخاطب است و آموزش و تربیتبراساس کنشهای آزاد انسانی و رغبتها تعریف میشود.
لذا میتوان ادعا کرد که رابطهی بین آزادی و تربیت،رابطهای میاندرونیسازی و برونیسازی است و براساس آنچه که آمد،میتوان سه نوعمدل تربیتی را تعریف کرد: 1-تربیت کودک،یعنی تأکید بر خودآوردههیا کودک و کودک آنچیزی است که هست.
2-تربیت کودک یعنی تأکید بر اصالت عوامل بیرونی و کودک آنچیزی است که باید باشد و جامعه برای او میپسندد.
ارگ دنیای غرب،الگوی محتوم برای جوامع در حال پیشرفت را عبورناگزیر از گذرگاه تاریخی مدرنیته میداند و به جز آن،هیچ توصیهی دیگریبرای بشر امروز ندارد،جامعهی اسلامی میتواند با تکیه بر مجموعهیمعارف و فرهنگ قرآنی و با دیدگاهی مبتنی بر کرامت انسان و تأکیدبر االگوی آزادی و اختیار که بدان سبب انسان را مکلف و مسؤول میداند،الگوی متفاوتی را برای نظام تعلیم و تربیت معرفی کند که محور اصلی وبنیادین آن،آزادی و تأکید بر رغبتهای کودک است."