چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی برخی از شاخص های روان شناسی محیطی در بین دانشجویان خوابگاهی و ارتباط آن ها با موضوع جنسیت، مقطع تحصیلی و نوع خوابگاه می باشد. نمونه ی مطالعه ی این پژوهش شامل 201 دانشجو از 8 خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رشته ها و مقاطع گوناگون تحصیلی می باشد که از این بین، 81 نفر دانشجوی مرد و 120 نفر دانشجوی زن بوده اند. ابزار پژوهش برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ای چهار بخشی شامل پرسش هایی در مورد رضایت مندی دانشجویان از وضعیت کنونی خوابگاهشان بود. نتایج نشان داد که رابطه ای معنادار بین شاخص های روان شناختی و جنسیت، مقطع تحصیلی و نوع خوابگاه محل سکونت دانشجویان، وجود دارد. به طور خلاصه، به عنوان نتیجه گیری، جنسیت، مقطع تحصیلی و نوع خوابگاه محل سکونت از جمله عناصری هستند که لزوما باید در طراحی خوابگاهها در نظر گرفته شوند چرا که این عناصر بر برخی از شاخص های روان شناختی دانشجویان از جمله احساس آرامش، احساس ازدحام، احساس برخورداری از خلوت شخصی، احساس فرصت و قلمروپایی، حس حضور در خانه و غیره، تاثیر گذارند. هم چنین، بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش، پیشنهادهایی جهت بهینه شدن شرایط زندگی خوابگاهی در طراحی های آینده ارایه شده است.
The aim of this research was to explore several environmental
psychology features among dormitory students and their relationships
with sexuality, academic levels and types of dormitories. Method: The
sample consists of students in different majors and academic levels living
in eight different fraternities and sororities of Shiraz University of
Medical Sciences. The instrument for gathering data was a questioner
which consisted questions about their satisfaction of their present
dormitories. Results: The results reveal that there is a meaningful
relationship between environmental psychology features and sexuality,
academic levels and types of dormitories. In summary as a conclusion,
sexuality, academic levels and types of dormitories are the three main
elements that must necessarily be considered in designing dormitories.
These elements would be effective on a number of students’
psychological characteristics such as crowding, personal space, control
and territorial behavior. Conclusion: The study also recommends ideas
for further improvement of designing dormitories.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٥- درصد پاسخ های داده شده به وسیله ی دانشجویان زیرتحصیلات تکمیلی و تحصیلات تکمیلی در مورد میزان رضایتمندی آنها از خوابگاه محل سکونت ، در حیطه ی روانشناسی محیطی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اعداد در قسمت معنا داری جدول ٥، نتایج نشان می دهند که تفاوت ارتباط مبانی احساس آرامش روحی ، احساس ازدحام، احساس داشتن خلوت شخصی ، احساس راحتی ، احساس فرصت ، حس حضور در خانه و ترجیح خوابگاه خود به دیگر خوابگاهها با دانشجویان زیر تحصیلات تکمیلی و تحصیلات تکمیلی ، معنا دار می باشند.
جدول ٦- درصد پاسخ های داده شده به وسیله ی دانشجویان ساکن در خوابگاههای نوع راهرویی ، خوشه ای و سوییتی در مورد میزان رضایتمندی آنها از خوابگاه محل سکونت ، در حیطه ی روانشناسی محیطی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اعداد در قسمت معنا داری جدول ٦، نتایج نشان می دهند که تفاوت ارتباط مبانی احساس آرامش روحی ، احساس ازدحام، احساس راحتی ، احساس فرصت ، فضای دوستانه و تمایل به باز گذاشتن در اتاق با انواع خوابگاههای راهرویی ، خوشه ای و سوییتی ، معنا دار می باشد."