چکیده:
هدف از این پژوهش پیش بینی «سلامت روان» و «عملکرد شغلی» بر اساس «ویژگی شخصیتی» معلمان دوره ی ابتدایی بود. جامعه ی آماری 170 نفر از معلمان ابتدایی بود که تماما به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها از راه سه پرسشنامه ی سلامت روان (GHQ)، عملکرد شغلی پاترسون و ویژگی شخصیتی نئو گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل آماری نشان داد که بین سلامت روان و عملکرد شغلی با ویژگی شخصیتی معلمان رابطه ای معنادار وجود دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از ابعاد ویژگی های شخصیت، «برون گرایی»، «روان رنجوری» و «وجدانی بودن» ، سلامت روان و برون گرایی و روان رنجوری عملکرد شغلی را پیش بینی می کنند. برداشت کلی از این نتایج چنین بود که بهترین متغیر پیش بینی کننده برای سلامت روان و عملکرد شغلی، به گونه ی مثبت بعد برون گرایی بود. بررسی نتایج بیان گر ضرورت توجه به ویژگی های شخصیتی افراد در گماردن به مشاغل گوناگون بویژه حرفه ی معلمی می باشد.
The purpose of this research was to anticipate mental health and
performance job based on personality characteristic of elementary
school’s teachers. Method: the sample of the study was 170 elementary
teachers school. Data via 3 questionnaires contain mental health (GHQ),
Paterson’s job’s performance and Neo personality characteristic collected
and analyzed. Results: The result of statistical analysis showed that there
was a significant relationship between mental health and teacher’s
performance and personality character. Analyzing data via multiple
regression revealed that extroversion, neuroticism and conscientiousness
could predict mental health and job performance. Conclusion:
Meanwhile necessity of attention to personality characteristic especial in
teachers for improves teaching is important.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نقش بسیار مهم شخصیت فـرد در تـامین سـلامت روانـی نیز باروز٢ (٢٠٠٦) نشان داد که بین ویژگی شخصیتی و سلامت روان دانشجویان رابطـه ای مثبـت و معنی دار وجود دارد (منوچهری اردکانی ، ١٣٨٨).
با توجه به نقش عملکرد تحصیلی دانـشجویان بـه عنـوان معیـاری جهـت سـنجش سـازگاری و سلامت روانی ، چامورو – پرموزیک و فارنهام ٣ (٢٠٠٣) نشان دادند که رابطه ای معنـا دار بـا ویژگـی شخصیتی آنها وجود دارد و ویژگی های شخصیتی ١٠ تا ٢٧ درصـد واریـانس عملکـرد تحـصیلی را تبیین می کند.
هم چنین ، با توجه به رابطه ی منفـی و معنا دار بین برون گرایی و سـلامت روان (علایـم اضـطرابی ) مـی تـوان گفـت افـراد بـرونگـرا بـا ویژگی های ذکر شده، کم تر دچـار عـواملی هـم چـون: پـایین آمـدن سـطح کـارایی و فعالیـت هـای اجتماعی ، کم رویی ، خجالتی بودن، نگرانی و دلشوره، وحشت و ترس می شوند که این باعث سـلامت روانی افراد می شود.
بنـابراین ، بـا توجـه بـه ویژگـی افراد برون گرا (اجتماعی ، هدفمند، با اراده، مصمم ، دقیـق ، خـوش قـول و فعـال) و وجـدانی بـودن (سخت کوش، دارای انگیزشی موفقیت ، مسئولیت پـذیر، دنبـال کـردن هدفمندانـه ی اهـداف کلـی ، متعادل) و نوروز گرایی که رابطه ای منفی و معنا دار با سلامت روان داشته و افراد نمره هـای پـایینی در این بعد گرفته اند (عدم افسردگی ، نداشتن اضطراب، نگرانی و غمگینی ) می توان گفت که بهترین پیش بین برای سلامت روان هـستند و در جهـت افـزایش عملکـرد شـغلی و بهـرهوری سـازمان بـر توانمندسازی افراد بر ابعاد یاد شده می توان پافشاری کرد."