چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی شهر شیراز انجام شده است. در این پژوهش،360 نفر از دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی شهر شیرازدر رده ی سنی 17 تا 19 سال (240 دختر و 120 پسر)، در سال تحصیلی 89-88 که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به کمک پرسشنامه ی فراشناخت ولز و کارت رایت هاتون (2004)، پرسشنامه ی پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه ی راهبردهای مقابله ای راجر، جارویس و نجاریان (1993)، ارزیابی شدند. داده ها به کمک آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و پرخاشگری و هم چنین، بین راهبردهای فراشناختی و شیوه های مقابله با استرس در سطح 01/0 p<رابطه ی معنادار وجود دارد. در میان دختران و پسران، پرخاشگری در سطح 001/0 p<و بکارگیری شیوه های مقابله با استرس در سطح 05/0 p< دارای تفاوت معناداری بود. لازم به ذکر است که از میان راهبردهای فراشناختی، اعتماد شناختی پیش بینی کننده قوی و معناداری برای پرخاشگری در سطح 001/0p< بود. راهبرد خودآگاهی شناختی پیش بینی کننده-ی قوی و معناداری برای شیوه های مقابله ای عقلانی و نفصالی و راهبرد افکار خطرناک و کنترل ناپذیر پیش بینی کننده ی قوی و معناداری برای شیوه های مقابله ای هیجانی و اجتنابی در سطح 001/0 p< بودند. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای فراشناختی در بروز اختلالات رفتاری از جمله پرخاشگری و هم چنین عدم بکارگیری شیوه های مقابله ای متناسب با موقعیت از جانب نوجوانان نقشی مؤثری ایفا می کنند.
This study has done to show the relation between metacognitive
strategies with aggression and coping styles in Shiraz high school
students. Methods: In this study, 360 individuals of Shiraz high school
students between the ages 17-19 (240 females, 120 males) in 88-89
school year, were chosen by multi stage cluster sampling. Data collection
was done with Metacognition Questionnaire-30 (MCQ-30) by Cartwright
Hatton & wells (2004), Aggression Questionnaire (AQ), and Coping
Styles Questionnaire (CSQ).Statistic data were analyzed by the use of
Pearson correlation coefficient, t-test for independent groups and
multiple regression analysis.
Results: Analysis showed that between metacognitive strategies and
aggression, as well as between metacognitive strategies and ways of
coping with stress in P<0.01, there is a significant relationship. In
addition, among males and females, aggression at level p<0.001 and
using coping styles at the level p<0.05 was a significant difference. It
should be noted, cognitive confidence was a strong and significant
predictor for aggression at p<0.001. Conclusion: The results showed that
applying metacognitive strategies from high school youth have effects on
behavioral disorders such as aggression, but it can help them use
appropriate coping styles in different situations.
خلاصه ماشینی:
"1- Spada,Hiou &amp; Nikcevic 2 - Matud 3- Crick &amp; Grotpeter عاشوری، وکیلی ، بن سعید و نـوعی (١٣٨٨) در پژوهـشی بـا عنـوان "بـاور هـای فراشـناختی و سلامت عمومی دانشجویان" که بر روی ١٠٠ نفر از دانشجویان دختر و پسر انجام شده است ، نـشان دادهاند که بین نمره های افراد در مقیاس باورهای فراشناختی و سلامت عمـومی همبـستگی مثبـت معنی داری وجود دارد که این نتایج با پژوهش های راسیس و ولز (٢٠٠٦) همسو می باشد.
جدول ٤- مقایسه مؤلفه های شیوههای مقابله ای بین دختران و پسران (رجوع شود به تصویر صفحه) در این پژوهش ، بمنظور پیش بینی پرخاشـگری بـه شـیوهی راهبردهـای فراشـناختی از تحلیـل رگرسیون چندگانه استفاده شد و نتایج بیانگر این یافته بود که توان پیش بینی کنندهی راهبردهـای فراشناختی برای پرخاشگری (٠٣٩=R) ، ١٦% است و راهبرد اعتماد شناختی پـیش بینـی کننـدهی قویتری (٢١%)، برای پرخاشگری است که در سطح ٠/٠٠١ &gt;p معنادار مـی باشـد.
بحث در نتایج یافته های پژوهش با توجه به دادههای بدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون که در جدول ١ آمده است ، نشان داد که بین تمام راهبردهای فراشناختی به غیر از خودآگـاهی شـناختی ، بـا تمـام مقیاسهای پرخاشگری در سطح ٠٠١&gt;P رابطه ی مثبت و معنادار وجود داشت .
بـا توجـه بـه توان پیش بینی کنندهی راهبرد افکار خطرناک و کنترلناپذیر برای شیوهی مقابله ای اجتنـابی (٢٦%) 1- Moos 2- Mohino, Kirchner &amp; Forns 3- Rassis 4 - Self-Regulatory Executive Function Mode در سطح ٠/٠٠١ &gt;p، می توان به این تبیین احتمالی رسید که تجربه ی تنش عـاطفی در نوجوانـانی که در بعد افکار خطرناک و کنترل ناپذیر نمره بـالایی دارنـد، آنـان را درگیـر راهبردهـای مقابلـه ای اجتنابی می سازد و در نتیجه باعث در دسترستر بودن مفاهیم تهدید در پردازش و تشدید اسـترس و هیجانات منفی می شود."