چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی برعملکرد خرده آزمون های معرف نیمرخ اسید (ACID) وکسلر کودکان در دانش آموزان اختلال یادگیری می باشد. در این پژوهش از روش تجربی با پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل و گمارش تصادفی استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 48 نفر دانش آموز انتخاب و در دو گروه آزمایش وگواه به شکل تصادفی گماشته شدند. در مرحله ی پیش آزمون از آزمون وکسلر کودکان برای اندازه گیری نیمرخ اسید استفاده شد. آموزش کارکردهای اجرایی به شکل گروهی در گروه آزمایش اعمال شد. پس از آموزش، پس آزمون به اجرا درآمد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی موجب افزایش عملکرد نیمرخ اسید وکسلر کودکان در خرده آزمون های اطلاعات، حساب و رمزنویسی می شود و در خرده آزمون حافظه ی عددی بی تاثیر است.
The aim of the study was to check the effectiveness of the
executive function training on child ACID profile in students with
learning disability. Method: An experimental method with pre-test and
post-test has been used to clarify the effect. Based on Stratify sampling,
48 students has been selected on two groups of Experimental and control
group. To measure ACID Profile score in the pretest Wechsler
Intelligence Scale for children-Revised (WISC- R) has been used
respectively. The executive function in a group training method was used
for teaching the experimental group. After the training, posttest was run.
Results: the results of the ANCOVA test demonstrated that the training
of the executive functions increases the function three items of four
subtests (Arithmetic, Coding and Information) as Wechsler ACID profile
of children with learning disability. Conclusion: Although training of
executive functions has no effect in Digit span subtest.
خلاصه ماشینی:
"(1385 هدف از این پژوهش ، بررسی اثر آموزش کارکردهای اجرایی در بهبود عملکرد نیمرخ اسید (ACID) وکسلر کودکان در چهار خرده آزمون حساب، رمزنویسی ، اطلاعات و حافظه عددی در دانش آموزان پایه ی چهارم و پنجم ابتدایی با مشکلات ویژه یادگیری شهر شیراز می باشد.
جدول ٣- ماتریس همبستگی بین خرده آزمون های معرف اسید (رجوع شود به تصویر صفحه) بمنظور بررسی میزان اثر بخشی روش آمـوزش کارکردهـای اجرایـی بـر عملکـرد خـرده آزمـون حساب وکسلر کودکان به مقایسه ی نمرهی پس آزمون گروه کنترل و آزمایش با اسـتفاده از تحلیـل کوواریانس اقدام شد.
یافتـه هـای میرمهـدی، علیزاده، سیف نراقی (١٣٨٧)، باقری(١٣٨٧)، لطفی (١٣٨٦) و میر مهدی (١٣٨٦) نشان دادند کـه آموزش کارکردهای اجرایی برای درمان و بازپروری دانش آمـوزان دارای انـواع اخـتلالات یـادگیری نظیر اختلال خواندن، ریاضیات، درک مطلب و زبان نوشـتاری مفیـد اسـت و آمـوزش کارکردهـای اجرایی را عامل موثر در بهبود عملکرد آموزشی دانش آموزان اختلال یادگیری، نقص توجـه و بـیش فعالی دانسته اند.
البتـه ، خـرده آزمـون حافظـه ی عـددی از خـرده آزمـونهـایی اسـت کـه بـیش تـرین آسیب پذیری را در مقابل اضطراب دارد و یکی از اضلاع مثلث اضطراب در کنـار خـرده آزمـونهـای حساب و رمزگردانی است و کسانی که به آسانی دچار حواسپرتی می شـوند، در ایـن خـرده آزمـون ضعف معنادار نشان می دهند؛ بنابراین ، در جمعیت کودکان اختلال یادگیری، نسبت به سـایر خـرده آزمونهای وکسلر، در خرده آزمون حافظه ی عددی ضعیف عمل می کنند و همین امر باعـث شـده 1 - Atkinson & Shiffrin s Memory Model 2 - Workbench 3 - Slavine که پرداختن به مشکلات حافظه جزء نخستین اقدامهای درمانی برای این کودکـان باشـد."