چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطهی جهتگیری هدف و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد ریاضی دانشآموزان نواحی چهارگانهی شهر شیراز بود. آزمودنیهای پژوهش 297 نفر (149 دختر و 148 پسر) از دانشآموزان سوم دبیرستانهای شیراز بود. ابزارهای پژوهش نیز مقیاس جهتگیری هدف (الیوت و مکگریگور، 2001) و خودکارآمدی تحصیلی (گرین، میلر، کراوسون، داک و اکی، 2004) بود. همچنین نمرهی ریاضی ترم اول دانشآموزان به عنوان ملاک عملکرد ریاضی آنان مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تعیین روایی ابزارهای پژوهش از روش تحلیل عاملی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش حاضر که با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت، از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و روشهای آمار استنباطی (همبستگی و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هدف تسلط-گرایشی و خودکارآمدی تحصیلی پیشبینیکنندههای مثبت و معنادار و هدف عملکرد-اجتنابی پیشبینیکنندهی منفی و معناداری برای عملکرد ریاضی بوده و اهداف تسلط-اجتنابی و عملکرد-گرایشی از قدرت پیشبینی برای عملکرد ریاضی برخوردار نبودند. همچنین در بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی با استفاده از روش بارون و کنی مشخص شد که خودکارآمدی تحصیلی از طریق هدف تسلط-گرایشی نقش واسطهای میان جهتگیری هدف و عملکرد ریاضی دارد.
The present study investigated the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between goal orientation and math performance. Participants were 297 girls (149) and boys (148), students aged 16-18 were selected from ten high schools in two areas of Shiraz. Participants completed the Goal-orientation Scale & Academic self-efficacy Scale and mathematics' score was used as a mathematics performance. To examine reliability of measures, Cronbach alpha coefficient, and to determine validity, factor analysis was used. The path diagram of hypothetical model was tested by simultaneous regression analysis, according to steps recommended by Baron and Kenny (1986). Results showed that: a) Mastery- Approach goal was positive predictor for mathematics performance, b) Performance-Avoidance goal was negative predictor for mathematics performance, c) The relationship between Mastery-Avoidance goal and performance-approach goal and mathematics performance were not significant in the final model, d) Academic self-efficacy was a mediator between Goal orientation and mathematics performance, and e) Mathematics performance of girls was better than boys.
خلاصه ماشینی:
"افراد با جهتگیری هدف تسلط-گرایشی بر رشد شایستگی خود از طریق تسلط بر تکالیف و بهدست آوردن مهارتهای -Scholoenfeld -Bassant -Goal orientation theory -Ames -Gonzalez, Holbein, and Quilter -Elliot, & McGregor جدید تمرکز دارند (الیوت و مکگریگور ، 2001/ به نقل از جانسن و پرینز 1 ، 2007).
Bandura, Barbaranelli, Caprara, & Pastorelli روش پژوهش آزمودنیهای پژوهش شامل 297 دانشآموز دبیرستانی (149 دختر و 148 پسر) از نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند؛ بدین ترتیب که ابتدا از بین چهار ناحیه، نواحی 2 و 3 به صورت تصادفی انتخاب و از هر ناحیه 2 دبیرستان پسرانه و دخترانه به طور تصادفی برگزیده شد و سپس کلیهی دانشآموزان حاضر در کلاس مورد ارزیابی قرار گرفتند.
در پژوهش حاضر برای تعیین قدرت پیشبینی عملکرد ریاضی بر اساس جهتگیری هدف با کنترل خودکارآمدی تحصیلی از رگرسیون چندگانه به شیوههای همزمان استفاده شد که نتایج در جدول شماره 6 آورده شدهاست.
در توجیه اثر مثبت هدف تسلط-گرایشی بر عملکرد ریاضی میتوان گفت، افراد با این نوع جهتگیری بر رشد شایستگی خود از طریق تسلط بر تکالیف و بهدستآوردن مهارتهای جدید تمرکز دارند (الیوت و مکگریگور، 2001).
همچنین با توجه به نتایج بهدست آمده، خودکارآمدی تحصیلی به طور مثبت و معناداری پیشبینیکنندهی عملکرد ریاضی بودکه در توجیه این یافته میتوان گفت، افراد دارای خودکارآمدی بالا، خود را در امور تحصیلی و انجام تکالیف آموزشی فردی توانا میدانند.
How student and parent goal orientations and classroom goal structures influence the math achievement of African Americans during the high school transition, Contemporary Educational Psychology, 31, 44-63.
Relation between achievement goals and self-beliefs of middle school students in writing and science."